10 maj 2013

Det blir så lätt när man gör rätt!

Idag var jag fullkomligt överlycklig efter arbetspasset med min duktiga treåring! Exito är nu arbetad omkring 25 gånger och han är den mest lättlärda häst jag stött på. Igår hade vi öppen träning där jag visade hur långt vi kommit sedan förra tillfället och idag höjde jag ribban ett par snäpp till för att redan nu börja träna på sådant jag vill kunna visa upp nästa gång. Jag började som vanligt med att be honom söka sig framåt nedåt i ställning och böjning i stillastående vilket han gjorde mycket avslappnat och fint. Sedan skickade jag ut honom på longen där han var helt med på noterna från första stund. Han hittade fint framåt, nedåt samt ställning och böjning i rörelse åt båda hållen. Eftersom slutahjälpen sitter klockrent nu tänkte jag att jag skulle se om jag kunde få lite sluta även på longen och det var som om han aldrig gjort något annat! Jag blev då nyfiken på om han kunde koordinera sin kropp i en slutarörelse även i trav på longen - självklart sa Exito, inga problem! Jag upprepade detta åt båda hållen i både skritt och trav några gånger och mitt leende bara växte för varje minut som gick, tänk vad lätt allt går när man gör rätt och är oerhört konsekvent från första början. Eftersom allt gick så bra så bestämde jag mig för att prova galopp för första gången och efter ett par bocksprång galopperade han så fint ett varv åt varje håll! Som om det inte var nog gjorde han även jättefina diagonalslutor samt bakdelsvändningar. Behöver jag förklara ytterligare att jag var stolt som en tupp över min unghäst idag?! Älskade lilla skrutt!

Även trotjänaren Sammy skötte sig fint idag. Vi har haft en liten svacka där jag känt att jag mest åkt omkring utan att riktigt reflektera över vad jag egentligen vill fokusera på så idag skärpte jag till mig, och med känslan från arbetspasset med Exito hade vi ett bra utgångsläge. Jag valde att fokusera på enbart ett par saker och inte göra något jag inte hade ett syfte med. Jag upplevde en stor skillnad från ridpasset igår och jag och herr ponny var nöjdare än på ett par veckor när vi gick ut från ridbanan!
Bild från förra öppna träningen, igår var det betydligt varmare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar