6 juli 2011

Frågor och svar

Här kommer äntligen svaren från frågestunden! Jag måste säga att det var roligt att så många hade frågor gällande barfotaverkning.

Malin frågade:
Om du träffar folk som sysslar med "modern" ridning och hästhållning och de kanske rådfrågar dig om något. Vågar du då säga vad du tycker ang tex box och barfota, att det är rent av skadligt?Förstår du hur jag menar? Jag tycker iaf det är jättejobbigt att hamna i en sån situation. Jag vill ju jättegärna stå för det jag tycker och tänker, men vissa blir riktigt irriterade och dumförklarar en då och vips så har man en konflikt. /Malin

Svar: Denna situation har jag hamnat i mer än en gång vill jag lova. När jag var "nyfrälst" av denna hästhållning ville jag gärna dela med mig hur mycket som helst, men har med tiden lärt mig att bara svara när folk frågar om råd. För när de faktiskt frågar mig får de räkna med ett ärligt svar från min sida. Som i alla situationer när två personer med olika åsikter diskuterar tror jag det viktigaste är att vara saklig och inte jaga upp sig, för att försöka undvika en konflikt. För om en konflikt uppstår är det näst intill omöjligt att nå fram med sitt budskap och då har man ju inte lyckats hjälpa någon.


Bella frågade:
Hur avancerade är du och Sammy inom hela den här riddardelen? Tävlar ni också? Eller har jag missuppfattat det och riddare betyder i det här fallet något annat? XD
Vad gör man för att rida upp till väpnarprovet?

Svar: Jag vet inte om du missuppfattat, det är inte tornerspel vi håller på med, alltså riddare i rustning som slåss ;) Utan en annan sort. I den Akademiska Ridkonsten tävlar man inte, då det gärna lockar folk till att ta genvägar och inte alltid använda så schyssta medel. Något som i ridningen går ut över hästarna. De olika proven har man istället för att kolla av vilken nivå i ridningen man befinner sig på, alltså för sin egen skull. Väpnarprovet är det första provet och sedan kommer riddarprovet. Efter det kan man lägga till olika prov såsom piaffprov, galopprov, levadprov osv.
HÄR ser du vilka rörelser som ingår i väpnarprovet, för att rida upp det (för Bent Branderup) ska man bli rekommenderad av en riddare och betala en avgift för att få vara med i riddarskapet.


Andrea frågade:
Hur funkar det med att ha hästen barfota? Eller ja, rehabiliteringen från att vara skodd till att fungera lika bra oskodd?
Undrar också vilken tränare (riddare?) du rider för, om du rider för någon. :)

Svar: Rehabiliteringen är oerhört individuell, beroende på hur länge hästen varit skodd innan, hur den varit verkad, om den haft stora eller små problem tidigare osv. Tyvärr är övergången till barfota ofta en sista utväg för många, när det bara inte fungerar med skor längre, och då är såklart övergången jobbigare för hästen, då en stor skada redan är skedd. Det viktigaste är att ha kontakt med en bra hovvårdare som vet vad den håller på med samt att själv vara beredd på att kanske inte kunna rida den första tiden, om hästen tycker det är jobbigt en period. Självklart tycker inte alla hästar att det är jobbigt, för vissa är det lekande lätt. Om du vill ta av skorna och vill veta mer rekommenderar jag att du kontaktar en hovvårdare som kan göra en bedömning hur det ser ut för just din häst. :)
Jag har en sån himla tur att min mamma är riddare och rider för Bent Branderup regelbundet, så jag har min tränare i huset bredvid och hästarna utanför fönstret!


Hanna frågade:
Har för mig att ni verkar era hästar enligt strassermetoden..? vad är det som främst skiljer strasser mot andra barfotaverkningar? (Jag är själv mer insatt i "vildhästmetoden" och kommer påbörja utbildning till hovvårdare enligt den principen nu i sommar.)

Sen undrar jag hur utbildningssystemet inom den akademiska ridkonsten funkar. Vad innebär riddare, väpnare osv., vilka delar ingår i de olika proven och i vilken ordning kommer rörelserna?

Finns det några bra böcker att läsa/filmer att se för den som vill lära sig mer om AR? Framförallt med fokus på formgivning och utbildning, även lite historisk fakta. Vore kul om du kunde rekommendera böcker/texter som handlar om naturlig hästhållning och barfotaverkning också :) tips på läs- och sevärda ämnen om hästar överhuvudtaget!
/ Hanna

Svar: Det stämmer att våra hästar verkas enligt strassermetoden, dock skulle jag behöva lära mig mer om de andra inriktingarna för att kunna uttala mig om vad som skiljer dem åt. Vad kul att du ska utbilda dig, då får du upplysa mig så kan vi diskutera skillnader och likheter när du börjat! :)LänkHÄR kan du läsa allt om de olika proven, vad som ingår och i vilken ordning de kommer.
Jag kan skriva ett inlägg om inspirerande böcker, filmer och hemsidor någon dag!


Charlie frågade:
En häst som är jätteömfotad och får hovbölder jättelätt pga detta, tycker du iallafall att den ska gå barfota? Hur tror du man skulle vara tvungen att gå till väga om man skulle rehabilitera den till barfotahäst? Känns lite taskigt när den är så ömfotad som den är...

Svar: Om hästen är så ömfotad (även med skor?) låter det som att något inte står rätt till. Hovbölder är ofta död vävnad som kommer ut i hoven, alltså finns det troligen mycket "skit" att rensa ut. Om man skulle rehabilitera en så pass ömfotad häst är det väldigt viktigt med rätt förutsättningar, som mjuka underlag för hästen att gå på och allra viktigast att man är tålmodig som ägare, och låter det ta den tid det tar. Som jag skrivit innan rekommenderar jag dig att ta kontakt med en utbildad hovvårdare som får göra en bedömning hur man skulle gå till väga med just denna häst.


Hanna frågade:
Vill passa på att tipsa Hanna om Marijke de Jong, hon delar ut mycket information om akademisk ridkonst och straightness training, på engelska (och holländska om det är till nån hjälp :P ) Hon Har länkar till henne på min blogg.
Sen undrar jag vad du Maja har för dröm/vision här i livet? Vad drömmer du om att framtiden ska erbjuda helt enkelt.

Svar: Oj vilken svår fråga, jag är i ett stadie i livet just nu när jag verkligen inte har en aning om vad jag vill bli. Gällande hästarna vill jag fortsätta utvecklas både inom den akademiska ridkonsten och även inom parelli eller liknande som jag tycker verkar mycket intressant. Jobbmässigt tror jag att jag vill ha ett vanligt jobb på halvtid och jobba med hästar resten av tiden.


Veronica frågade:
Hej!
Jag undrar lite saker...
Vad ger du dina hästar för mat t.ex. kraft? Min häst behöver gå upp lite i hull och få lite mer energi. Men jag är tveksam till alla dessa pellets m.m. Hur naturligt det är m.m. Vad har du för åsikter kring foder och vad ger du? :)
Sen undrar jag om du skulle vilja berätta mer om strassermetoden och vad som skiljer det mot annan verkning?
Undrar också var du har för drömmar och mål! :)

Svar: Våra hästar äter vanligt hö, vanlig havre samt mineraler och tillskott från Eddy Blom. Inget märkvärdigt alltså. Jag är också misstänksam mot pellets, och skulle aldrig ge pellets utan att blötlägga dem ordentligt först! De sväller något enormt, och det vill jag inte att de ska göra i min hästs mage.
Som jag skrev ovan gällande strassermetoden och andra metoder så kan jag inte tillräckligt om de andra för att kunna avgöra vad som skiljer dem åt. På hovvårdsförbundets hemsida (länk finns här på bloggen) kan du läsa mer om strassermetoden.
Mina drömmar och mål eller vad man ska kalla dem, kan du läsa i svaret ovan :)


Bella frågade:
Jag ställer en till fråga.
Hur gör man när en häst med friska hovar ska gå från med skor till utan skor?
Är det olika beroende på metod?
Är det skillnad på övergång från skor till barfota mellan strasser- och vildhästmetoden?

Svar: Till att börja med ska en utbildad hovvårdare göra en bedömning av hästen, och beslutar man att häst (och ägare!) är mogna för en rehabilitering tas skorna av och hovarna verkas individuellt efter hästens behov, helt beroende på hur hovarna sett ut innan och vad som behöver korrigeras. Sedan kommer hovvårdaren med ganska täta mellanrum och verkar hästen. Under rehabiliteringen är det viktigt att hästen rör på sig med hjälp av promenader, för att få igång cirkulationen.
Jag kan inte svara på den skillnaden, då jag inte vet hur en rehabilitering med hjälp av vildhästmetoden går till tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar