15 februari 2012

Apropå nosgrimmor

Hippsons hemsida kan man just nu läsa en artikel om nosgrimmor. Det handlar om att forskare från ISES kommit fram till att många nosgrimmor är alldeles för hård spända, något som kan deformera nosryggen och skapa stress hos hästarna.
De skriver att "- ISES har lagt märke till att det på senare år har skett en ökning av nosgrimmor på marknaden som är till för att effektivt maskera symtom på att hästen känner obehag av ridningen" samt att "Tanken med reglerna är att främja bra träning och kvaliteter som harmoni, lätthet och acceptans av bettet. "
De vill att det ska bli en regel att man ska kunna få in minst två fingrar mellan nosryggen och nosgrimman (något jag fick lära mig redan på ridskolan) och att de som mäter sporrar och bett på tävling ska ha ett mätverktyg som motsvarar detta, för att enkelt kunna se om reglerna efterföljs.

Min reaktion på detta är, toppen! Ett stort steg i rätt riktning! Det är oerhört bra, roligt och framförallt hoppfullt att saker som dessa tas upp, tummen upp från mig!

Bild från Hippsons hemsida

2 kommentarer:

  1. Det var vad jag fick lära mig från början också, sedan har jag haft folk som menat att man ska spänna så hårt det bara går..

    Kul att hitta till don blogg, har själv hållt på med hästar länge, men var tvungen att avliva min D- ponny precis när jag började studera och har sedan inte känt att jag har haft tid för hästar. Nu hoppas jag på att flytta upp en C ponny som inte varit igång sedan jag red in henne för ett par år sedan, så ska bli kul att fortsätta den utbildningen! Akademisk ridkonst är inget jag hållt på med, men hoppas på att både jag och ponnyn ska lära oss!
    Så blir säkert fler besök på din blogg framöver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja många drar gärna ihop munnen så hårt de bara kan för att hästen inte ska kunna gapa. Jag får lite panik av att tänka på det, det måste vara fruktansvärt!
      Vad roligt att du ska börja med akademisk ridkonst, jag tror du kommer finna det mycket givande för dig och din häst! :)
      Mvh Maja

      Radera