20 februari 2012

Att välja bilder

En sak jag har funderat på är förmågan att välja ut bilder till sin blogg eller hemsida. Många gånger när en bild får kritik för att hästen går för mycket bakom handen, att ryttaren håller för hårt eller sitter i stolsits, så försvarar man sig med att det ju bara är en ögonblicksbild och att verkligheten kanske inte är densamma. Så långt håller jag med, för det stämmer ju.
Men! Vilka bilder man väljer anser jag speglar ens kunskap om hästar och ridning. När jag väljer ut bilder så väljer jag ut dem där hästen jag rider går på ett korrekt sätt, och om jag skulle lägga upp en dålig bild skulle jag skriva en förklaring till den som visar att jag vet att det inte är rätt, men att det är något vi tränar på.

Detta är inte en bild jag hade använt mig av för att visa något bra,
då Sammy har hamnat alldeles för mycket bakom handen.

Det är så otroligt många som lägger upp bilder där hästen går extremt mycket bakom handen och har bakbenen en mil bakom sig, och skriver som bildtext "fin form och härliga bakben!".
Detta tycker jag visar på att man inte längre vet vad en korrekt form och bärighet innebär.

Vad tycker ni? Är detta otroligt vanligt eller är det jag som är överkänslig?

4 kommentarer:

  1. Jag tycker delvis du har rätt i det du skriver.
    Sen finns det dock en aspekt att ta hänsyn till: När man skolar sin häst kommer form, påskjut, samling, sits, hand variera allt eftersom skolningen fortgår, man köper inte en färdigskolad häst & sen ser allt perfekt ut från första till sista dagen.

    En bild som visar en häst bakom hand tillexempel kanske inte har fokus på formen utan det är något annat som är viktigare i just den skolningsfasen ex. påskjut, balans eller något annat.....i ett annat skede i skolning tar man tag i problemet med att hästen går bakom hand....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag tyckte att jag skrev detta (precis ovanför bilden) men jag kanske var otydlig.
      Det jag menar är att man på något sätt bör visa att detta är ett steg i utbildningen och inte få det att framstå som att det är korrekt.
      Speciellt om man har en stor blogg så bör man påpeka att man är medveten om att hästen går bakom handen och att det är något man jobbar med.
      Det jag framförallt vänder mig mot är de som lägger upp bilder där hästen är exempelvis bakom handen och tydligt inte bär på sina bakben, och sedan skriver under bilden att hästen uppvisar "fin bärighet". Det visar tydligt att man inte har kunskap om vad dressyren handlar om och tyvärr tycker jag att stora delar av dressyrvärlden ser ut så idag.

      Radera
  2. Absolut, det här ser man dagligen. Tror faktiskt att det är rätt många som inte har en aning om hur det ser ut och känns när en häst bär upp sig korrekt. (Är själv dålig på det men då har jag också lagt ridningen på hyllan tills kunskapen har växt sig större.) Ser framförallt att många unga tjejer/killar laddar upp bilder där hästen knäpper av i nacken etc, och skriver kring det som att hästen "går fint" - och andra unga och även ännu yngre hästmänniskor köper det och får därmed den felaktiga bilden kring samling förstärkt. Får man aldrig sanningen förklarad för sig kan man ju inte annat veta heller.

    Hej, förresten! Hehe, kunde inte hålla mig längre utan är tillbaka och bloggar på "flickan och tuppen" :)

    Kram, Hanna

    SvaraRadera
  3. Som Hanna säger är det något man ser dagligen! Något annat som också är vanligt är att personer skriver eller säger att de inte strävar efter en häst som går bakom lod. Ändå är ridbilderna på deras hästar 99% bakom lod. Men som du säger, allt handlar om okunskap. Och det konstiga är, att även dem som har tränat för duktiga tränare i åratal, har den här okunskapen. De tränarna är nog inte så duktiga då och bör inte få lära ut den sortens ridning och samtidigt vara godkända tränare.

    SvaraRadera