13 maj 2010

Märkligt

"Inredning får inte hindra djuren att bete sig naturligt."
Så står det så fint på jordbruksverkets hemsida när de förklarar hur stallbyggnader ska se ut.
....
Va?
Har de någonsin sett en häst med sin flock? Borde det inte vara ganska självklart att väggar och galler hindrar hästen från att bete sig naturligt? Naturligt borde väl åtminstone innebära flockliv?
Jag vet inte vad jag ska säga, det är så dumt, så dumt!

Häst som står och beter sig naturligt med sin flock?

Nu har jag plugg att återgå till, studenten om 29 dagar!

8 kommentarer:

  1. Det är sådan dubbelmoral så det finns inte! Ingen skulle få för sig att stänga in en hund i en liten bur ca 18 timmar per dygn, men med hästar går det!

    / Malin

    SvaraRadera
  2. Malin;
    Ja det är galet. Hästar som är gjorde för att röra sig dygnet runt stänger man in. Tänker ofta på en sak som Strasser skrivit: "Att ha en häst i box är som att ha en säl i ett badkar". Det är ju lika illa när man tänker efter, vi har bara vant oss vid att det är okej att stänga in hästar.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är en sak jag också funderat över.. Det går inte riktigt ihop..

    SvaraRadera
  4. Hej! Måste bara säga ut du är en stor insperation för mig, gillar din blogg verkligen! :) Har själv nyss fått hem min nordis-lippizaner vallack som jag har barfota och på lösdrift. Jobbar nu med parelli och lär honom alla grunder men min tanke är sen att vi ska prova oss på akademisk och undrar om du håller i lektioner oså? Sen tänkte jag bara fråga eftersom de är första gången ja har foderhäst på lösdrift oså om det är några extra mineraler och tillskott du rekomenderar eller någe? Fortsätt skriva massa i din blogg så roligt att läsa! :)
    Mvh Veronica

    SvaraRadera
  5. Fia;
    Ja, det är helt klart märkligt som sagt..

    SvaraRadera
  6. Veronica;
    Tack så jättemycket, vad glad jag blir!
    Själv är jag väldigt nyfiken på parelli och ska börja med det snart är min plan.
    Jag ger lektioner i Akademisk ridkonst, antingen om du kommer till mig på Flättna Gård i Nyköping, eller så åker jag till dig om det inte är för långt.
    Något jag kan rekommendera är att skicka in ett hårprov på din häst till Homeopathuset eller Eddy Blom, så får du reda på ev. brister hästen har. Eddy har även färdiga mineralblandingar som vi använder till våra. I Pat Coleby's "Naturlig hästhållning" finns mycket bra tips på naturliga tillskott.
    Tack igen! :)
    Maja

    SvaraRadera
  7. Intressant att du tar upp detta!
    Jag har precis avslutat en kurs på SLU om hästensbeteende biologi och jag är supernöjd.
    Tänket(forskningen) går i helt rätt riktning och jag är mycket positvt överaskad över kursens innehåll. Allt utgick från hästens basala behov (ständig rörelse, social kontakt och födosök)och hur man bäst tillgodoser dessa behov. Slutsatsen från kursen var då lösdrift! Det löser det mesta. En föreläsare från jorbruksverket kom och även han pratade om hästens behov men beklagade att det ser utsom det gör och att lagstiftningen mot tex spiltor går så trögt. Hästsverige är uppdelat i två delar trav och ridsport, där travet ligger långt före. Riktigt dyra hästar går på lösdrift och springer bra endast på grovfoder medans ridhästarna "vårdas" ihjäl. Där i ligger motståndet och pengarna som styr (tydligen). Vissa anser är det en mänsklig rättighet att hålla häst i stan,(Jfr säl i badkar) inte en självklarhet att man sätter djurets välbefinnande högst.
    Oj det blev lite långt kanske. Men jag känner hopp när SLU har så bra kurser. Vi på väg även om det kommer gå trögt.
    /Therese
    P.S Vad trevligt och se dig och Sammy igår på Tväggestad. Ni har så fin kontakt.D.S

    SvaraRadera
  8. Therese;
    Det där låter ju jättebra! Den forskning de håller på med har nog alla som har sina hästar på lösdrift redan kommit fram till ;)
    Jag har också märkt att många tycker det är deras rätt att ha häst, men det är ingen som helst rättighet. Har man inte rätt förutsättningar (helst lösdrift med stora hagar) bör man inte ha någon häst, är min uppfattning. Jag håller med om att det är ett stort framsteg att SLU forskar på det här, och kommer fram till dessa saker!
    Tack så mycket, jag är riktigt nöjd med vår insats igår! :)
    Maja

    SvaraRadera