8 februari 2011

Frågestund

Senaste tiden har mitt bevakarantal på Bloglovin stigit en del så jag misstänker att det finns många nya här som kanske är nyfikna på min hästhållning och liknande. Så jag tänkte att vi kör en frågestund här! I detta inlägg kan ni fråga vad ni vill, om hästarna, akademisk ridkonst, lösdrift, barfotagång, gården, och även icke hästrelaterade frågor. Så kom igen och fråga nu! Jag svarar så gott jag kan när det kommit in lite frågor.

Sammy och jag på Hertig Karls marknad -09

8 kommentarer:

  1. Om du träffar folk som sysslar med "modern" ridning och hästhållning och de kanske rådfrågar dig om något. Vågar du då säga vad du tycker ang tex box och barfota, att det är rent av skadligt?
    Förstår du hur jag menar? Jag tycker iaf det är jättejobbigt att hamna i en sån situation. Jag vill ju jättegärna stå för det jag tycker och tänker, men vissa blir riktigt irriterade och dumförklarar en då och vips så har man en konflikt.
    /Malin

    SvaraRadera
  2. Hur avancerade är du och Sammy inom hela den här riddardelen? Tävlar ni också? Eller har jag missuppfattat det och riddare betyder i det här fallet något annat? XD
    Vad gör man för att rida upp till väpnarprovet?

    SvaraRadera
  3. Hur funkar det med att ha hästen barfota? Eller ja, rehabiliteringen från att vara skodd till att fungera lika bra oskodd?

    Undrar också vilken tränare (riddare?) du rider för, om du rider för någon. :)

    SvaraRadera
  4. Har för mig att ni verkar era hästar enligt strassermetoden..? vad är det som främst skiljer strasser mot andra barfotaverkningar? (Jag är själv mer insatt i "vildhästmetoden" och kommer påbörja utbildning till hovvårdare enligt den principen nu i sommar.)

    Sen undrar jag hur utbildningssystemet inom den akademiska ridkonsten funkar. Vad innebär riddare, väpnare osv., vilka delar ingår i de olika proven och i vilken ordning kommer rörelserna?

    Finns det några bra böcker att läsa/filmer att se för den som vill lära sig mer om AR? Framförallt med fokus på formgivning och utbildning, även lite historisk fakta. Vore kul om du kunde rekommendera böcker/texter som handlar om naturlig hästhållning och barfotaverkning också :) tips på läs- och sevärda ämnen om hästar överhuvudtaget!
    / Hanna

    SvaraRadera
  5. En häst som är jätteömfotad och får hovbölder jättelätt pga detta, tycker du iallafall att den ska gå barfota? Hur tror du man skulle vara tvungen att gå till väga om man skulle rehabilitera den till barfotahäst? Känns lite taskigt när den är så ömfotad som den är...

    SvaraRadera
  6. Vill passa på att tipsa Hanna om Marijke de Jong, hon delar ut mycket information om akademisk ridkonst och straightness training, på engelska (och holländska om det är till nån hjälp :P ) Hon Har länkar till henne på min blogg.


    Sen undrar jag vad du Maja har för dröm/vision här i livet? Vad drömmer du om att framtiden ska erbjuda helt enkelt.

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag undrar lite saker...

    Vad ger du dina hästar för mat t.ex. kraft? Min häst behöver gå upp lite i hull och få lite mer energi. Men jag är tveksam till alla dessa pellets m.m. Hur naturligt det är m.m. Vad har du för åsikter kring foder och vad ger du? :)

    Sen undrar jag om du skulle vilja berätta mer om strassermetoden och vad som skiljer det mot annan verkning?

    Undrar också var du har för drömmar och mål! :)

    SvaraRadera
  8. Jag ställer en till fråga.
    Hur gör man när en häst med friska hovar ska gå från med skor till utan skor?
    Är det olika beroende på metod?
    Är det skillnad på övergång från skor till barfota mellan strasser- och vildhästmetoden?

    SvaraRadera