14 augusti 2011

Fina ponny!

Nu har jag landat inne efter en heldag ute på gården. Vi började med att gå ut och hjälpa mamma och pappa med stängslingen av den hage hästarna snart ska gå i.
Efter det hjälpte mamma och jag varandra med hästarna, jag tittade och kommenterade när hon longerade Diablo och sedan hade hon lektion för mig och Sammy.
Ridpasset på Sammy gick underbart bra! Vi bestämde oss för att ge oss på bytena idag när hon var med och tittade. Jag blev instruerad att rida en svag sluta på diagonalen (dock inte rakt in i hörnet, utan sikta på en plats en bit innan hörnet) och sedan räkna ner "1,2,3, byt!" och lägga till spöt på ytter bak i precis rätt tillfälle. Det gjorde susen för Sammy la inte in något travsteg alls i något av varven! Han bytte inte rent, utan fram först och bak något språng efter, men huvudsaken är att travsteget försvann.
Efter denna övning var han supertaggad så vi gav oss på samling direkt, något som också gick riktigt bra! I vänster varv fick vi till den bästa samling vi någonsin gjort! Då avslutade vi ridpasset med mycket klappar och morötter.

När Sammy var avborstad och utsläppt i hagen igen började jag pyssla i stallet och satte äntligen upp namnskyltar och krokar på hästarnas boxar. Vi har valt att använda mjuka krokar som hästarna inte kan skada sig på om de skulle gå in i.

Nu sitter det två sådana krokar på varje box
bild från hooks.se


Det var dagens hästande, nu ska de bara ha sin kvällshavre så är allt klart för dagen. Imorgon ska jag iväg och ha lite lektioner och på tisdag ska vi ut och äta middag med vårt gamla stallgäng från Flättna, det ska blir trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar