14 april 2013

Duktiga hästar

Jag har så fantastiskt fina hästar och jag är så tacksam över att de båda finns i mitt liv. Ibland har jag fortfarande svårt att förstå att jag faktiskt har två stycken nu. Idag har vi haft en härlig dag i solen tillsammans. Exito fick först sina hovar verkade av mig, han är väldigt lätt att ha och göra med i hanteringen nu, lyfta hovarna är inga konstigheter alls. Samtidigt fick Sammy massage av mamma och efteråt fick han stå med Back on track-täcket en stund. Sedan tog jag ut Exito och jobbade med honom och det är så himla roligt! Idag var det åttonde gången vi tränade och nu sitter slutahjälpen betydligt bättre åt båda hållen. I longeringen är han otroligt lyhörd och där ligger fokus på gångart, avstånd och riktning vilket innebär att han ska gå i den gångart jag ber om (skritt eller trav), hålla det avstånd till mig som jag ber om samt gå i den riktning jag anger.

Även Sammy jobbade jag från marken eftersom han fick massage och även han har utvecklats ännu ett steg i markarbetet. Jag har tagit med mig det "nya" tänket i longeringen även till honom och upplever att han ännu lättare hittar en bra form med korrekt ställning och länger sin överlinje fint. Även arbetet med de halva stegen mot piaff går framåt från marken, han blir inte alls stressad och vinklar sina leder mycket bättre än förut! Sammy är en häst som har lätt för att stressa upp sig om jag råkar be honom om för mycket, och samlingsarbetet har varit ett typiskt tillfälle då detta sker, men det senaste året har jag fokuserat mycket på att han ska förstå och ta hjälperna korrekt vilket har lett till att han blir lugnare eftersom han direkt förstår vad jag menar. Med en häst som är så lydig och följsam som Sammy är det lätt hänt att man missar att lära in en hjälp helt rätt, eftersom det funkar ändå, men när man kommer längre upptäcker man att det är en liten bit som saknas. Då är det bara att ta några steg tillbaka och göra om och göra rätt!

Imorgon ska jag få ta del av helt nya kunskaper, då min praktik på ett HVB-hem startar. Jag ska vara där i fyra veckor framöver och det ska bli otroligt spännande och lärorikt. Efter det åker jag till Kreta en vecka och efter det är jag klar med min utbildning, livet är bra härligt!!
En till bild från kvällsträningen. Fotograf: Sanna Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar