15 juni 2013

Dressyrsportens baksida

Ingen har väl missat bilderna från de Danska mästerskapen i dressyr som spridits som en löpeld på internet? Debatten om rollkur är därför återigen högaktuell och som vanligt rörs känslor av sorg, frustration och förakt upp i mig och andra människor med hästens bästa i fokus. För att rida på detta sätt och säga sig se till hästens bästa är enbart självbedrägeri, då det enda det handlar om är att på snabbast möjliga sätt vinna priser på hästarnas bekostnad. Det gör ont i hela mitt hjärta när jag ser att ridning som denna får pågå på en framridning år 2013, när det dessutom ska vara förbjudet på framridningsbanorna. Den träningsform som är accepterad på framridningen är LDR, alltså "low, deep, round" (den hårfina skillnaden mellan LDR och rollkur kan diskuteras för sig) men detta är så mycket rollkur det kan bli i mina ögon!
Som om detta inte var nog har man beslutat att förbjuda all fotografering och filmning utan tillstånd på EM som ska hållas i Danmark i augusti. Man kan ju fråga sig varför detta beslut tagits i samband med att dessa bilder spridits? Har de kanske något att dölja, något de vet att omvärlden inte tolererar? Mer information om detta kan ni hitta HÄR.
Bild HÄRIFRÅN, här kan du hitta många fler bilder från tävlingen

Bild HÄRIFRÅN, här kan du hitta många fler bilder från tävlingen

3 kommentarer:

  1. Oh kära nån. Jag blir alldeles gråtfärdig, jag förstår inte varför man inte jobbar hästarna ordentligt isället! :(

    SvaraRadera
  2. Ja det är helt ofattbart att det finns människor som tycker att detta är försvarbart..

    SvaraRadera
  3. Ucsh, jag förstår inte hur man kan med gottsamvete göra så där med ett så snällt och samarbetsvilligt djur som hästar är. Hoppas att de som rider så själva blir straffade på något sett. För så här vill vi inte ha det.

    SvaraRadera