25 juni 2013

Exito 18 juni

Här kommer lite bilder från ett arbetspass med Exito förra veckan. Han var lite trött av sommarvärmen och samtidigt lite less på att arbeta på banan. Jag får verkligen träna på att variera arbetet med denna häst, då det blev väldigt tydligt några dagar innan uppvisningen att jag varit för dålig på detta. Det är lätt att fastna i att vilja ha perfektion varje pass och be honom om saker för många gånger. Detta fungerar inte med en häst som Exito och han kom nog till mig för att lära mig hur viktigt det är att variera sig och inte ta små bakslag som stora nederlag. Tänk istället om och gör saker annorlunda när det inte fungerar! Denna vecka blir det därför vila för min lilla gosse med någon promenad och lite löshoppning i helgen, det har han förtjänat!







I galoppen ställer jag ännu inga krav på formgivning utan fokuserar på röstkommandot för fattningen och att han ska hålla igång i galopp tills jag ber honom sakta av.

Sluta till vänster

Bakdelsvändning

Lite öppna till vänster

Sluta till höger

Sluta på longen

Och så avslutade vi med en bugning, duktig häst!

5 kommentarer:

  1. vad jag förstått så har du inte utbildat honom så länge och att han var helt grön i början? vilken otroligt snabb utveckling i sådana fall. härligt när hästen får en ärlig chans att göra rätt från början, så slipper man all rehabilitering sedan och hästen får lära sig rätt redan vid ung ålder. väldigt härligt att se! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer bra, jag har arbetat med honom i 2, 5 månad och han var helt grön inom AR när vi började. Han är fantastiskt lättlärd och intelligent så det går fort framåt! Det är därför det är lätt att glömma att han bara är tre vilket gör att jag ber om för mycket ibland. Ja det känns skönt att kunna göra rätt från början, det blir så mycket enklare då! :-)

      Radera
  2. Åh, jag känner igen mig något oerhört med min unghäst. Fast i vårt fall så är det också så att jag måste lära mig allt från början. Kroppsspråk, avstånd, tryckpunkter.. ja, perfektion är verkligen något jag strävar efter och jag tänker inte sätta mig på hästen förren jag har uppnått perfektion med de mest grundläggande grejerna.
    Men du Maja, en grej som jag undrar över; hur lär du hästen att komma emot dig när du har spöt? (förlängd arm eller vad man nu vill kalla det)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en gåva att vara så noggrann och ambitiös, problemet uppstår väl när man vill ha perfektion med en gång och blir otålig. Då är det bara att ta ett steg tillbaka och ställa realistiska krav istället :-) Men är man noggrann med grunden har man igen det senare!
      Jag kan skriva ett inlägg om hur man lär in denna hjälp om du vill!

      Radera
  3. JA, verkligen! Dessutom, eftersom jag är så oerfaren och inte har all kunskap ännu (läs energi) så blir jag lätt frustrerad på mig själv och min häst suckar tungt.. Det är det som är utmaningen för oss, mitt psyke. Men det går åt rätt håll, bara jag fokuserar på att träna på en grej vid varje tillfälle (och byta träningsplats varje gång annars tröttnar hästen, haha)
    Åh, det får du jättegärna göra, evigt tacksam!

    SvaraRadera