27 juni 2013

Sluta från marken

Jag fick frågan hur jag gör för att lära in slutahjälpen från marken på mina hästar och som med så mycket annat handlar det om att konsekvent och tydligt lära in en hjälp så att hästen förstår. Jag tänkte berätta hur jag fått lära mig och hur jag gör när jag lär en häst att komma till mig med bakdelen när jag lyfter spöt, istället för att reagera på motsatt sätt och flytta bort bakdelen. I den akademiska ridkonsten är den korrekta ställningen och böjningen A och O och genom denna hämtar man till att börja med hästens inre bakben. Om man ber sin häst stå stilla, ställer sig framför den och ber den komma lite framåt nedåt och böja sig inåt, kan man se att hästens innerhöft kommer framåt, vilket är ett tecken på att böjningen går genom hela kroppen. När man genom böjning kan hämta hästens innerhöft så har man också möjlighet att påverka det inre bakbenet och börja stärka detta genom att be det komma längre in under tyngdpunkten och ta mer vikt. När man arbetar från marken kan det vara bra att ha ett verktyg för att hämta innerhöften om hästen "tappar" denna och därmed förstärka böjningen genom hela kroppen. Då är denna hjälp mycket användbar!

Till att börja med tar jag hjälp av staketet för att hästen lättare ska förstå vad jag menar. Jag ställer mig snett framför hästen så att jag "blockerar" vägen framåt och staketet hindrar hästen från att gå åt det hållet. När jag och hästen är i rätt position så lägger jag spöt, som jag i höger varv håller i vänster hand och i vänster varv i höger hand, snett över hästens manke, pekandes mot hästens ytterhöft. Jag börjar då rytmiskt peta med spöt och be hästen flytta sin bakdel inåt mitten. Om hästen inte förstår så flyttar jag snabbt spöt till hästens utsida och visar att jag ville att hästen skulle reagera på samma sätt på den nya hjälpen som när jag flyttar bakdelen från utsidan. Detta kan behöva upprepa några gånger för att hästen ska koppla ihop de båda hjälperna. Vissa hästar förstår med en gång medan andra inte alls förstår vad det är fråga om. Eftersom det i början enbart handlar om att hästen ska förstå hjälpen så brukar jag bortse helt från var hästen har sitt huvud, denna formgivning kan man be om senare. Ibland kan man till och med behöva vrida hästens huvud utåt för att få lite hävstångseffekt, det vill säga att när man vrider huvudet utåt kommer bakdelen inåt. Så fort hästen reagerar på rätt sätt och tar ett steg eller flera inåt med sin bakdel så överöser jag den med beröm och även en morotsbit för att förstärka berömmet. När man fått önskad reaktion tar man några kliv framåt och upprepar samma sak ett lämpligt antal gånger. Självklart ska samma sak göras åt båda hållen!

Exito i sluta utan staket

När hästen förstått hjälpen i stillastående ber jag om samma sak i rörelse framåt och tar några steg i taget. Fortfarande krävs staketet som hjälp för att hästen inte ska ramla utåt. I rörelse kan man nu börja be hästen hitta sin böjning och sökning framåt nedåt samtidigt som man ber den fortsatt komma framåt med sin inre höft. Även i rörelse upprepar man detta några gånger åt varje håll. När detta funkar och hästen blir säkrare och säkrare på vad som förväntas av den kan man börja göra samma sak utan staket. Troligen kommer hästen åter bli lite osäker och man får åter nöja sig med lite åt gången i stillastående. Men genom att gå igenom samma procedur även utan staket kommer hästen snart att förstå precis vad det är frågan om när spöt placeras i rätt position. När hästen kan göra samma sak utan staket som den kan med, så är det bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra. Exito gör i dagsläget sluta både med och utan staket, traversaler, piruetter och förvänd sluta. Sammy gör samma sak och kan även utföra rörelserna i trav.

Sammy i sluta vid staketet

Det är väldigt individuellt hur fort hästen lär sig detta, med mina hästar har det tagit ungefär en vecka innan jag kan börja göra rörelsen utan staket men det kan ta både kortare och längre tid eftersom både hästar och människor lär sig olika fort. Om det är några oklarheter är ni mer än välkomna att fråga!

2 kommentarer: