8 oktober 2013

Kloka ord från Öljemark

"Det är alltså bröstbenet som visar vägen för hästens framdel och att prova om det fungerar är enkelt. Om du ska göra öppna, rotera från midjan och uppåt och försök att inte använda händerna för att svänga. Om du ska göra en volt, tänk att du ska rotera så mycket som volten roterar - mer rotation för en mindre volt.
– Jag brukar säga att man ska lysa med bröstbenet dit man ska, mellan öronen och framåt. De flesta brukar fatta skitfort, säger Karin.
Det vanligaste problemet i svängar är att man använder för mycket vikt och välter in hästen.
– Du pekar då med lampan utåt och drar och trycker hästen runt. Det är där all korrigeringsridning börjar och man får dra runt hästen."
" – Om man inte kan vrida sig funkar inte öppnor och slutor...
Hästen ska följa lätt. När det börjar bli svårt att göra en sväng får man analysera, säger Karin.
– Ofta får hästen flera budskap. Axlarna säger "gå snett till vänster", tygeltagen säger "du ska till höger" medan vikten säger "gå med bredsidan till höger". Och sedan det är hästen som är dum."
" Men varför är det inte fler som lär ut det här?
– Jag har ingen aning faktiskt. De kanske menar rätt i ridhandböckerna, men det är inte så vi reagerar när vi hör vikthjälp. Om man lyser med bröstbenet och roterar axlarna sitter man lite mer på inner sittben. "
 Dessa citat kommer från en artikel med Karin Öljemark, Grand Prix-ryttare och beridare. Artikeln i sin helhet hittar du HÄR. Jag tycker att det är underbara ord från en tävlingsryttare! Troligtvis går våra åsikter isär när det gäller andra bitar inom ridningen men vi är helt överens om hur viktig denna bit är. Bland de allra första sakerna mina elever får lära sig är att ryttarens axlar är hästen bogar och ryttarens höfter är hästens höfter. De får sedan prova vad som händer om de bara vrider in sina axlar om de vill svänga. Resultatet blir självfallet att hästen svänger åt det håll ryttaren vrider sina axlar eftersom de säger åt hästen att förflytta sina bogar. Jag håller med Karin om att det är märkligt att detta inte är en grundläggande del i all häst- och ryttarutbildning, men som med så mycket annat så misstolkas begreppen och man börjar i fel ände för att med en gång komma till målet. Hur som helst är det mycket glädjande att någon återinför dessa kunskaper även i den vanliga dressyren!

Här kan man se ganska bra hur jag tar med mig min ytter axel för att be Sammy ta med sin ytterbog med in i en öppna. Jag har vikt mig lite i midjan här istället för att rotera in axlarna helt, vilket inte är önskvärt men ack så lätt hänt! Jag har dock stora spänningar och problem i mina axlar och får därför ständigt jobba på att ge rätt signal med dessa till mina hästar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar