4 april 2012

Att träna utan häst

Något som är viktigt, men som jag tidigare varit dålig på, är att träna på något sätt även när man inte sitter på hästryggen. Att träna sig mer stabil och få större kroppskännedom är något som gynnar ridningen och sitsen i allra högsta grad.
Själv har jag börjat dansa Zumba två gånger i veckan, något som hjälper mig otroligt mycket vad gäller följsamheten i min sits.
Tidigare har jag varit mycket låst i mitt bäcken och har därför haft svårt att vara följsam i min sits i vissa rörelser. Jag upplever redan att jag följer hästens rygg och rörelser på ett mycket bättre sätt då jag både blir rörligare och även medveten om att jag KAN röra mina höfter även då jag tycker att jag blir låst. Jag måste då bara påminna mig själv om det.

Vad gör ni för att hålla er i form utanför ridningen? Själv är jag ett stort fan av promenader också, det är så skönt att bara gå på och samtidigt kunna rensa tankarna.

Att ligga och svettas på en maskin i ett gym är inte min grej. Jag föredrar att dansa!
Bild härifrån

1 kommentar:

  1. Zumba verkar roligt tycker jag. Älskar att dansa och har många gånger tänkt att jag skulle vilja gå någon kurs i typ Salsa eller Lambada eller något annat skojjigt men det blir ju aldrig av så Zumba vore kanske kul att prova. Jag har dansat lite Afro förut på gymmet när jag bodde i stan, det är också himla roligt och ger mycket känsla och "lösgjordhet" i kroppen.

    Nu tränar jag inte på något gym utan går dels hos en sjukgymnast för att jobba med min rygg som har varit mycket problem med. Hon lär mig att sitta, stå, gå rätt genom att använda styrkan i min bål och kropp bättre. Det är nyttigt. Sedan brukar jag träna lite core (bålstabilietet) hemma och har ett roligt redskap som heter TRX som man kan träna kroppen med egen kroppsvikt. Jag gillar också promenader. Jag är i perioder dålig på att träna men jag mår som bäst när jag gör det. Det ger mig kroppskännedom och balans och ro i sinnet =)

    SvaraRadera