3 april 2012

Daniel Zetterman - Ponnyakutens mest opedagogiska ridlärare?

Jag tänkte skriva tidernas mest opedagogiska ridlärare, men det kanske var lite väl hårt.. Eller?

"Nu drar han till höger, du tar ditt spö till höger hand, sen bankar du på med höger skänkel och på med spöt på bogen så att du driver den framåt och inte har något annat val, den måste hoppa!"


"Han ville inte hoppa, men du tvingade honom till det för att du gjorde som jag sa, och när du gör det, då litar hästen på dig, och då gör han som du säger"

Detta är lite av vad Daniel sa till Martin med ponnyn Nisse i senaste avsnittet av Ponnyakuten. Nisse är rädd för vattenhinder och vattenmattor och vågar inte hoppa över dessa. Deras lösning på problemet var tvång och våld- något som tydligen får hästen att lita på en? För mig är tvång inget som skapar tillit utan snarare en rädsla för att göra fel.

Tidigare i programmen har han fått en hopprädd tjej att gråta utan att sedan visa någon som helst medkänsla och även tagit med sig en elit-ponnyryttare som skulle få ponnyn Musse, som hatar att hoppa, att klara detta. Musse hoppade till slut, efter att tävlingsryttaren bokstavligen piskat honom över hindren ett antal gånger.
Isabella, som är Musses vanliga ryttare fick stå vid sidan av och höra att ponnyn minsann kunde hoppa, det var bara det att hon inte klarade av det. Hon fick även veta att ponnyn bara var dum och att hon måste göra som den andra ryttaren för att få den att hoppa, alltså piska Musse tills han hoppar.
Ingenstans framgår det om det kan finnas andra orsaker till att hästen inte vill hoppa, såsom smärta eller skada? Det är oerhört tragiskt att utgångsläget är att Musse bara är dum.

Genomgående för denna säsong av Ponnyakuten tycker jag är inställningen att ponnyerna är dumma. Det är hårdare metoder och mycket mindre fokus på samspelet mellan barnen och deras hästar. Detta är otroligt synd då så många barn och ungdomar tittar på programmet med tron att det som görs och sägs är rätt.
Har ni tittat på denna säsong av Ponnyakuten? Vad tycker ni om årets tränare och metoder?

Isabella, Daniel, Phillip och Musse innan det omtalade ridpasset
Bildkälla: härifrån

Behandlingen av Musse har uppmärksammats en del efter avsnittet då han fick stryk. Det finns till och med en namninsamling för hans skull. Jag har skrivit på, gör det du också! HÄR finns den.

14 kommentarer:

  1. men du är ju helt sanslös... shirin var bara fjantig och betedde sig dumt för att hon var på dåligt humör. tycker att han är duktig

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Shirins fall så tycker jag det framgått mycket tydligt att hon är enormt hopprädd och klarar därför inte av att hantera vissa situationer inom hoppningen. Det är då ridlärarens uppgift att se till att hopplektionen blir en rolig upplevelse som ökar hennes självförtroende inom hoppningen. Så tycker jag att en ridlärare ska vara!

      Tycker du hans undervisningsmetoder när det gäller Musse är något man bör visa som något bra i TV?

      Radera
  2. Jag klarar inte av att se det där programmet...känns som att färdas tillbaka till stenåldern!
    Jag skriver på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har det blivit så, jag upplevde inte att de var lika hårda mot hästarna i första säsongen. Mycket tråkigt..

      Radera
  3. Annika:
    Förlåt, jag råkade radera din kommentar! Så bra att du skrev på du också! :)

    SvaraRadera
  4. Med Nisse ser jag inget fel. Hästen har lärt sig att bryta ut på vattenhinderna. Lösningen är att blockera honom när han trycker ut bogen och går sidan om hindret. Nisse är inte rädd, osäker ja, men inte rädd.
    Ang. Musse; Ja, de är hårda mot honom men hon är där för att få hjälp med problemet. Jag personligen hade dock inte fokuserat på just hoppningen utan på den allmänna framåtbjudningen. Till saken hör att hästen uppenbarligen inte är gjord för ett liv på ridskola, om ngn häst nu är det. Jag ser det inte som att Musse är dum. Han är tvärtom jävligt smart. Han har kommit på hur han kan komma undan och lyckats mååååånga gånger vilket gör "problemet" mkt svårare att få ordning på. Men så kan jag väl anses vara ganska hård i all djurhantering enligt somliga människor, skulle jag tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nisses ryttare är så pass snäll att han inte gjorde något elakt mot hästen, det jag reagerar på är Daniels sätt att undervisa och förklara hur han ska göra då han använder sig av ord som "banka på" och "tvinga". I min ridning och syn på hästar hör dessa ord inte hemma.

      Enligt mig är den träningen av Musse de visar, framförallt då Phillip rider, rent ddjurplågeri. På tävling hade han blivit utesluten och varnad om han gjort på detta sätt. Jag tycker det är skandal att denna sorts ridning får visas i ett program som är riktat mot barn och visas upp som något bra.

      Radera
  5. Underskrivet och klart. Ja du Maja helt vansinnigt. Jag reagerade också på just kommentaren"Han ville inte hoppa, men du tvingade honom till det för att du gjorde som jag sa, och när du gör det, då litar hästen på dig, och då gör han som du säger" Han säger det också i ett tonläge som får oss tittare att förstå att det är något väldigt bra med att tvinga en häst. Herregud. Skandalöst! Galet! Och en mängd andra saker kan man säga om detta.

    Kram! Karin K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis. Det är så tråkigt att se.
      Kram!

      Radera
  6. Jag uppfattade det som att med tvinga menade han att han inte gav hästen något val, dvs utrymme att ifrågasätta, vilket gjorde att hästen hoppade, vilket stärker förtroendet till ryttaren och även självförtroendet om det nu var så att hästen blivit osäker. Man får väl ta för givet att de har kollat upp hästarna så att de inte har ont någonstans. Det handlar inte om att hästarna är dumma, som jag inte heller uppfattar det som att de tycker i programmet, utan ponnyerna har i de flesta fall bara helt enkelt tagit över ledarskapet för att ryttarna inte är tillräckligt tydliga ledare för sina hästar.

    Jag tycker inte alls att det är så illa som du vill få det att låta även om jag själv kanske skulle hanterat situationen lite annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt att han menade så, men då bör han också säga det på ett sådant sätt. Det är barn han undervisar, barn som ser upp till honom och lyssnar på allt han säger. Samma sak gäller alla barn som tittar på programmet.

      Vad jag vet så var det en ponny någon av de andra säsongerna som hade ont någonstans, men som inte kollades upp förrän i efterhand. Som kommentaren under påpekar så behöver hästen inte ha synligt ont någonstans, utan kan ha problem med magen eller andra invärtes organ. Sådana obalanser och problem i kroppen kan ställa till det oerhört.

      Jag tycker att många av tränarna upprepade gånger säger "ponnyn är bara dum" och detta stämmer inte. En häst är aldrig dum, det finns alltid en grundorsak till problemet som man bör leta reda på.
      Som du skriver har hästarna tagit över sina ryttare, och då bör man fokusera på kommunikation och ledarskapsövningar för att komma tillrätta med problemen.

      Radera
  7. om hästen tagit kommandot är väl inte lösningen att banka och slå hästen över hinder? Då måste man helt enkelt börja om från början med att bygga upp ett ömsesidigt förtroende mellan häst och ryttare. Man kan aldrig vinna över hästen genom tvång. Det handlar om respekt och vara en trygg ledare. Och hästen måste tycka uppgiften är rolig och inte känna tvång. Den kanske inte är mogen för de krav som ställs på den, eller så kan den ha ont ngn stans. Magen är vanligt och oblans i mage gör hästen både stressad, och ovillig. Tänk själv att ha en gjord åtdragen över stället du har ont, och på det sätt en tyngd ovanpå dig, inte lätt att känna glädje och optimal rörlsefrihet då. Var väl förra förra säsongen det var en bråkig häst som var med, som efter mycket om och men blev undersökt och ekipaget blev hemskickade då hästen hade jätte ont i ryggen...

    SvaraRadera
  8. Jag tycker visserligen att min häst (om jag hade nån) ska lyda mig, men jag tycker också att det vore trevligare om den lydde mig för att jag är flockledaren och får den att lyda med mitt kropps-språk, än att jag tvingar den genom att spöa skiten ur den!

    I fallet Musse - det verkar som om han inte hade ont, verkar också som om han bestämmer över ryttaren! Men enligt den skola jag är uppväxt med hade jag nog gjort samma sak, lappat till med ett spö!

    Jodå, jag har fått nytt tänk, och vill lära mer om NH och annat! Har bara ingen häst att lära mig ihop med! Kanske längre fram!

    SvaraRadera