4 maj 2012

Fem dagar av enorm inspiration - onsdag, torsdag, fredag

Äntligen har jag tid att skriva om träningen hos Christoffer och kursen för Bent, jag har haft så mycket att göra sedan vi kom hem! Jag får dela upp det i två inlägg, det blir så himla långt annars.

Vi åkte mot Hällekis på onsdagen, en resa som tog ungefär fyra timmar. Väl framme möttes vi av veckoelever och trevliga Jenny och Stinelo som jobbar i stallet. Diablo fick gå ut i sin hage och vi gjorde iordning boxen och packade ur alla hans saker.
När hästen var installerad åkte vi till våran lilla stuga på Kinnekulle camping, som ligger 500 meter från stallet, och fick i oss lite mat. Sedan åkte vi tillbaka till en lite stel Diablo som fick röra sig på lina i ridhuset innan det var dags att (tyvärr) ställa in honom för natten.

På torsdagen var det dags för det första ridpasset för Christoffer. De fick träna på diagonalisering i skritten och att hitta energi i samlingen, något som gick mycket bra. Christoffer är otroligt duktig och tydlig i sin undervisning och är väldigt lätt att prata och diskutera med vilket gör att man får svar på sina funderingar.
Sedan tittade vi självklart på de andra veckoeleverna som red, inklusive Christoffer som red Ikaros och Saxo. Otroligt fina hästar!

Christoffer visar och förklarar tydligt
På fredagen hade mamma bytt ut det raka tränsbettet mot stång och kapson, ett smart drag visade det sig! Diablo var mycket hjälpt av kedjans lyft i samlingen vilket gjorde att de kunde fortsätta på ett bra sätt med gårdagens arbete.
Vi åkte med Rebecka, Christoffer och alla veckoelever och åt lunch tillsammans uppe på Kinnekulle, mycket trevlig stämning och gemenskap!
Eftersom Bentkursen drog igång dagen efter var det dags att putsa upp hästar och utrustning, vilket vi gjorde med andra veckoelever med trevliga samtal och diskussioner om hästar.

Fin och eftergiven Diablo!
 På kvällen åkte vi allihop till en resturang inne i Götene där vi blev sittandes länge och väl, supertrevligt!

Hästskötaren har gjort sitt jobb, fin svans ;)
Trots att jag inte red för Christoffer själv så lärde jag mig otroligt mycket av hans undervisning, ridning och våra samtal.
Jag insåg att jag måste bli ännu noggrannare med att Sammy är lydig för hjälperna, något som är lätt att glömma bort med en så snäll liten ponny. Jag förstod också fördelar (och nackdelar för vissa hästar) med diagonalisering, något som kanske kan hjälpa Sammy i samlingsarbetet.

Så synd att denna bild blev suddig, han är riktigt fin här!
Hans följsamma sits och fina hand, och förmåga att få hästarna att söka sig till yttertygeln inspirerade mig och jag insåg återigen vikten av att hästen inte blir kvar på innerhanden när man kommit lite längre i utbildningen.
Gissa om jag var ridsugen redan efter två dagar på Hällekis!!

Nu ska jag ta lite fredagkväll här, ett inlägg om Bentkursen kommer i helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar