16 maj 2012

Utvärdering

Det har nu gått snart fyra veckor sedan vi kom hem ifrån Hällekis, dagar som fyllde på mitt kunskapsförråd och inspirerade mig något enormt!
Jag bestämde mig för att bli ännu bättre; jag ska få en bättre, tydligare sits, jag ska komma vidare i samlingen och vi måste lära oss att göra sluta utan staket från marken. Hur har det gått hittills då?
Kvällen vi kom hem var jag enormt ridsugen, och mamma gick med på att titta när jag red trots att vi var helt slut efter resan hem och de intensiva dagarna.
Det blev lite av ett uppvaknande för mig då jag insåg att jag behövde bli noggrannare med grunderna, vara mer följsam och tydlig i min sits samt att Sammy faktiskt inte får gå emot hjälperna.
Att Sammy inte är helt lydig och svarar på hjälperna är något jag inte reflekterat över eftersom han är så himla lydig på andra sätt och inte gör en fluga förnär. Då har det blivit så att jag accepterar vissa beteenden som att gå emot skänkeln, spöt eller handen eftersom han så lätt stressar upp sig om vi tar den diskussionen.

Sedan det ridpasset har jag arbetat vid handen varje dag innan jag suttit upp, och lärt Sammy att acceptera spöhjälper för bland annat traversal. I början förstod han inte och började stressa, men jag tog lugnt diskussionen och förklarade tydligare tills han förstod, och vips så blev han lugn!
Det var nyttigt för mig att se att han blev så lugn och nöjd så fort han förstod vad jag ville, trots att han stressat upp sig innan.
Efter ett par dagar kunde vi göra några steg i sluta utan staketets hjälp och det blev bättre och bättre ju mer vi tränade. Idag ser det ut såhär:

Inga problem säger Sammy!
I ridningen beslöt jag mig att ta bort kapsonen och rida på blank stång, för att tvinga mig själv att bli tydligare i sitsen och forma Sammy därifrån.
Även där märkte jag resultat enormt fort och Sammy har blivit superstark och biffat till sig ännu mer bara på denna tid, ett bra betyg måste jag säga!
Jag har fokuserat på att "lyfta bort" mitt yttre sittben för att inte störa Sammys ställning och böjning. Jag har även varit noga med att min sits säger samma gångart som jag ber om.

I samlingen använder jag mig mycket av galoppanslag för att få upp energin, något som fungerar mycket bra på Sammy! Jag är noga med att "öppna upp" sätet i samlingen och inte be om för mycket, eftersom han tappar takten om jag blir för ivrig och vill samla för mycket. Därför fokuserar vi på en jämn takt i halva steg och ökar samlingsgraden när han är stark och redo att behålla takten.

Vi tränar samling från marken också såklart!
(Det blir lättare om man samlar sig själv också;) )


Jag kan säga att vi kommit otroligt långt på denna korta tid, och det är så himla roligt! Något som är kul är att jag och mamma hjälper varandra mycket mer i ridningen än innan och försöker rida för varandra så mycket som möjligt. Något som såklart är supernyttigt och hjälper mig massor!

Bildbomb från dagens arbete vid handen kommer i ett separat inlägg.

2 kommentarer:

  1. Det är så underbart när saker börjar lossna och falla på plats och även att se hur olika övning och gångarter stärker varandra :)

    SvaraRadera