30 maj 2012

Kurs!

I söndags hade mamma som sagt en liten  kurs här hemma på Jäder.
Sammy och jag var med och red och han skötte sig exemplariskt. Jag fick träna på att hitta en mer stillsam sits mot piaff i de halva stegen och en sits med mer schwung mot passage. Trots att det inte blir varken piaff eller passage än så kunde jag känna en märkbar skillnad i Sammys reaktioner.
Vi tränade även på galoppiruetter, något som är lite jobbigt och svårt tycker Sammy, men det gick bra och han anstränger sig verkligen!

Något jag och Sammy börjat leka med på egen hand är terre á terre. Jag "upptäckte" detta när vi gjorde galoppanslag från skritt och Sammy blev lite överladdad, och lade då till båda sittbenen samtidigt och bad honom använda båda sina bakben samtidigt i ett jämfotaskutt. Vips så hade vi början till terre á terre! Detta är inget varken jag eller mamma har utbildat någon häst till tidigare så det är helt nytt för oss. Men jag har läst på och tittat på videos och jag tycker nog att jag gör rätt och Sammy blir bättre och bättre på det för varje ridpass. Spännande och roligt är det iallafall och det är en otroligt stärkande övning som tränar Sammys bakben på ett mycket bra sätt.

Här kommer bilder från kursen! Fotograf är Filip.

Börjar med arbete vid hand, kontrollera böjningen
Öppna
Pappa filmade passen, nyttigt att se sig själv!
Sluta
Mammsen var fin i hatt i solen
Galopp vid handen
Traversal

Början till terre á terre. I höger varv är det lite svårare än så länge

Mer terre á terre. Fint åt detta håll! Jag tror att det som skiljer varven åt är förberedelserna (eftersom terre á terren inte är höger eller vänster) då jag själv har lättare i vänster varv.

Nästa språng. Jobbigt att hoppa jämfota nästa språng också!

Fin avslutande trav. Han rör sig så stort efter samlingsarbetet att jag måste hålla lite i sadeln..

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag vill egentligen inte säga så mycket mer än att jag tycker att ni är fina ihop, du och Sammy. Jag blir så otroligt ridsugen när jag ser dina bilder. Min ridning ligger tyvärr på is just nu, min herre är numera pensionerad. Tyvärr räcker inte pengarna till två hästar så ridningen får vänta. Jag får försöka fundera ut ett sätt att lösa mitt ridsug på och hur jag ska kunna utveckla intresset för akademisk ridkonst.
    Du ger mig inspiration!
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad glad jag blir av din kommentar!
      Vad fint av dig att lägga ridningen på hyllan för din hästs skull, trots att du vill rida.
      Vill du komma i kontakt med akademisk ridkonst utan egen häst rekommenderar jag att du åker som fotfolk på någon kurs. Det är mycket lärorikt men man blir tyvärr inte mindre ridsugen av det ;)

      Radera