23 februari 2010

Snökaos

Det är inte mycket som fungerar i snökaoset som råder nu. Mitt mobila bredband är inget undantag, det fungerar ungefär en timme om dagen.

Hela min kropp värker efter två hårda dagar i stallet, jag har nämligen varit sjuk en vecka, och igår åkte jag till stallet för första gången igen. Jag har inte lärt mig att man ska mjukstarta lite efter sjukdom, nej jag tar i precis som vanligt (om inte ännu mer pga rastlösheten som samlats under sjuktiden). Det resulterade i många timmars mindre sömn, då det kröp något så helvetiskt i mina ben hela kvällen och natten! Det visade sig vara en helt fantastisk träningsvärk i benen och hela resten av kroppen idag, som kröp omkring i mina ben igår kväll..

Hur som helst så tog jag i ännu hårdare idag, då jag hade hand om alla hästarna (mamma fick vara ledig, hon har ju slitit själv när jag var sjuk). Jag orkade med att rida två hästar, Sammy och Diablo. De var ena riktiga krutpaket båda två, har era hästar också mängder med överskottsenergi nu?
Det gick riktigt riktigt bra med Sammy, han har börjat jobba ännu bättre med sin rygg, och kan vila mer på steget. Diablo brallade omkring en del i galoppen, den lilla galningen. Annars gick allt bra med honom också.
Med Sammy har jag börjat träna på skolor i halva steg i trav, alltså be om ännu mer styrka ifrån bakbenen. Det fungerar bra och känns som att det kommer att stärka honom mycket.
Diablo har ju samlingen i sig mycket mer naturligt då han är byggd mer i uppförsbacke.
Men det är bara utvecklande för mig att jobba hästen utifrån dennes förutsättningar, och klura ut vilka övningar som stärker den på bästa sätt.

Tack för tipsen ang foder i förra inlägget! Vi kör nu som sagt på Krafft Lusern och hästarna älskar det, så det blir nog bra.

Att rida i shorts och linne känns ganska långt borta just nu..

4 kommentarer:

  1. Superfin bild maja! Mer barfotaridning, det gillar jag=)! Ja oj så mycket merjobb det är kring snö och allt men helt klart känner man att man lever!! Kroppen är till för att användas, annars blir man lite galen och rastlös.

    Mina hästvänner är helt klart som krutpaket. Canela vill gärna tolka allt jag säger som "galopp" även om det jag säger är "bra" eller "jaja"(vilket jag ofta säger för att övertyga henne om att något går)...sa du galopp matte får jag som svar och så vill hon gärna fara iväg ett par steg. Igår jobbade jag henne i halslina från backen och hon blir duktigare på att hitta mig och följa mig. I traven kom mycket frust och sväng på huvudet och det finns otoligt mycket energi. Det är kul att se=) Kanske är det vårkänslor i kroppen. Börjat fälla har de också, fäller Sammy, Melissa och Diablo? Idag är det strålande sol, härligt!

    Varma hälsningar i kylan!

    SvaraRadera
  2. Ja, barfotahäst och barfotaryttare! :)

    Sammy vill också helst bara galoppera hela tiden, igår fick han som han ville efter en stunds jobb, så vi gav oss ut på vägarna och galopperade på. Härligt!

    Vad spännande, hittar hon böjning i halslina också? :) Hade tänkt att prova arbeta så någon dag jag med.

    De fäller minimalt än så länge, (de håller väl hårt i pälsen om det skulle komma en köldknäpp till) men Sammy fäller i pannan, där börjar det alltid för hans del :)

    SvaraRadera
  3. Åh galoppa längs vägarna låter härligt. Det är väldigt halt hos oss så jag vågar inte riktigt ge mig ut på vägarna, men era skogsvägar kanske inte är så tillkörda och hala? Nu har jag iallfall investerat i ett par boot så att jag kan få lite broddgrepp ifall det behövs, har inte hunnit prova dem än dock. Tycker att det är lite styrigt med för mycket utrustning.

    Det är svårt att hitta böjningen i halsrep, det ända man har att jobba med är ju sitt eget kroppsspråk. Vi försöker korta studer. Hon böjer ganska bra i sitt bättre varv men har svårare i det sämre. Igår lyckades jag dock få henne att vända från sitt sämre varv. Hon är nog inte så mycket jobbad på lina tidigare och jag är lite klumpig i mitt kroppsspråk. Men vi jobbar på det och jag vill gärna hitta följsamheten där. Det går framåt iallfall och det är det viktiga.

    Våra fäller heller inte mycket, men de börjar släppa den längsta fällen. Men som sagt hoppas jag på att de håller kvar pälsen så att de inte blir frusna, härom morgonen hade vi -29 grader... kallt..men otroligt vackert.

    SvaraRadera
  4. åh....sommar och sol..........LÄÄÄNGTAR!!!!!

    Steine fäller i pannan märkte jag idag, de andra 2 är pälsbollar;)
    Ta det lugnt nu Maja så att du håller dig frisk, kan ej rekomendera hostan jag har/haft.....urk.

    Ses på onsdag om inte tidigare.Kram från oss på Åkra

    SvaraRadera