7 mars 2010

Foder

Jag tycker att det är spännande med hästarnas foder, det är ni säkert fler som tycker, så jag tänkte berätta vad Sammy äter. Vi använder oss mycket av naturliga produkter och jag tror på detta mer än på "konstgjort" foder.

Sammy äter varje dag:

Ca. 8 kg hö
Vi köper eget hö, istället för att ge hösilage som finns på gården.

300 g. havre

1 dl aspbark
Detta sägs ha en naturligt avmaskande effekt, är det någon som har erfarenhet av detta?

1 mått av Eddy Bloms mineraler Biopromin
Vi använder oss mycket av Eddys mediciner och mineraler, både till oss själva och till hästarna, med mycket gott resultat!

1 skvätt äppelcidervinäger

1 tsk magnesium
Sammy är väldigt känslig för minsta lilla underskott av magnesium verkar det som, då han blir jättenervös ett tag, då ger vi magnesium, så lugnar han ner sig igen.

0,5 kg lusern strå
Eftersom vi har dåliga proteinvärden i hö´t.

Tillskott från Eddy Bloms sortiment

Anledningen till att vi köper eget hö, är för att både Sammy och Melissa verkade få allergiska reaktioner av hösilaget för många år sedan, då de fortfarande åt det. Jag personligen tror inte heller att det är optimalt att ge sin häst hösilage, det är helt enkelt inte hästmat. Det känns inte bra att det är fuktigt, och sedan blir inplastat. Min erfarenhet är att det dessutom verkar mögla lätt.
Jag har ingen veteskaplig grund för detta, utan det är helt enkelt egna erfarenheter och min känsla.

Vi ger hästarna aspbark för att se om det kan vara avmaskande, då vi inte vill använda medicinska avmaskningsmedel (med alla risker och obalanser de innebär). Det är alltså ett experiment som vi får svar på när nästa träckprov görs. Fungerar det inte lutar det åt att avmaska med Eddy Bloms naturliga avmaskningsmedel.

Melissa och Diablo äter dessutom kurer från Eddy, som rensar ut och bygger upp bla. njurar och mage.

Vad äter era hästar, och varför?

8 kommentarer:

  1. Mina pollar äter nästan bara hö hö hö just nu. Vårt hö har varit väldigt energi och proteinrikt detta året vilket har gjort att det inte behövs något kraftfoder. Jag tror på att så mycket grovfoder som möjligt är det bästa och att kraftfodret endast ska till om det behövs (såklart). Sedan får de homeopathusets mineraler Minesyl som de sväljer ner med lite betfor (för att det är gott) och lite havre (också gott och pilligt). Ser att de är lite trötta på hö nu och ibland står Canela och pillar med lite halm istället för att det smakar annorlunda. Snart börjar det växa och frodas i hagarna och då blir det inte så mycket hö. Vi har snarare problemet att det blir för mycket bete än för lite. Men jag tror helt klart att det är bättre.

    Roligt att höra om aspbark, vet att Anna pratade om det när jag var på Flättna i september. Vi har massvis med asp i våra hagar, så jag brukar fälla något mindre trä imellanåt för att de ska gnaga lite. Framförallt har det varit för att nu när det är snö överallt blir det lite lite omväxlig med vad som finns att göra i hagarna. Men det är ju jättebra om det kan hålla parasiter borta! Det håller vi tummarna för. Uppdatera gärna när ni kollat masken och meddela om det verkar funka!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt med hö som har bra värden, det är inte lätt att få tag på minsann! Jag ska absolut återkomma med en recension på aspbarken. :)

    SvaraRadera
  3. Mina äter som du vet hösliaget från gården men det är så torrt och fint så jag ser inget fel i att ge det(torrsubstansen visar att det är torrt som hö).Skulle dock ej ge mina hästar blött hösilage då jag vet att Musse får nässelutslag av detta.
    I övrigt äter dom beroende på häst 0,5 -2 kg lusern om dagen plus mineraler och en skvätt äppelcidervinäger.
    Dom får även torkade nässlor, torkag älggräs samt torkad kamomill att välja på lite då och då och ibland behöver dom det och ibland inte.

    Hon som har min vita arab på foder berättade att hennes hästar på våren när det börjar töa går in i skogen och äter asp,men bara då...och dom har varit nollade på träckproverna i 5 år i rad!!!
    Mina är också nollade men det beror nog på mina pedant skötta beten.

    Jag komemr mer än gärna och hejjar på er på tävlingarna sen:) Måset ju se hur det går för mitt dagisbarn(sammy)och min praktikant :)

    SvaraRadera
  4. Mina äter ganska likt dina, hö, Svart havre (naturligare den vita kan ofta vara "överodlad") sedan en bunt mineraler.
    Vi testade Eddys kurer för något år sedan och det visade endast tydlig skillnad på en häst, inte ens våran, men en liten fång shettis som f1 funkade på.
    Vi övergav Eddy (väldigt dyr och inga resultat) och läste Naturlig hästhållning av Pat Colleby (Helena Kardefeldt tipasde oss) och DET har gett resultat! Mitt varmblod blev jätte dålig i höstas igen (räddad från slakt ett år tidigare), började frysa massa och var jätte stel i hela kroppen. Men efter bara några veckor med Pat Collebys tips på mineraler blev han mkt mkt bättre! jag har kunnat rida hela vintern och ingen granne har kunnat påstå att varmblodet utan täcke fryser! Men fördelen med mineralerna Pat skriver om är att de är rena, b.la. svavel magnesium m.m. så man vet exakt vad du ger din häst. :)

    SvaraRadera
  5. Lena;
    Ja, Flättnas hösilage är så torrt att det inte borde få kallas det ;) Det är det där jätteblöta som jag inte tror är bra för dem..

    Jag vet, jag är avundsjuk på dina hagar!

    Hihi, dagisbarnet och praktikanten vill gärna bli hejade på av sin fröken! :)

    SvaraRadera
  6. Joanna;
    Vi märker stora positiva resultat med Eddys mediciner, på alla hästarna :)
    Vi har faktiskt gjort tvärtom, vi har provat Pat Colebys tips, men märker mycket större resultat när vi går på Eddys linje. Men ja, han är väldigt dyr tyvärr..

    SvaraRadera
  7. Tänk vad olika saker kan hjälpa olika individer.Har precis beställt Pat colbys bok och det ska bli väldans spännande att läsa den.

    SvaraRadera
  8. Lena;
    Vi har ju som sagt provat Coleby också, mycket spännande läsning och bra tips. Dock utgår det från jordarna de har i Australien om jag förstått rätt, och jordarna i Sverige ser väl inte likadana ut. Men som sagt, mycket bra läsning ändå! :)

    SvaraRadera