25 augusti 2010

Duvhök

Nej, det är inget skämt. Bilden föreställer en duvhök som hänger upp och ned i syrénhäcken utanför vårat hus...
När jag kom hem från stallet hörde jag Pontus ropa "Maja kom och kolla!!" så fort jag klev ur bilen. Jag springer till våran inglasade veranda och ser en stor rovfågel sitta i ett fönster...
va?!
...vi jobbade ett tag med att få ut fågeln (som jag tror att jag lyckats identifiera som en duvhök) från verandan och den hann flyga in i fönstren riktigt hårt ett par gånger innan vi lyckades. Faktiskt var det tack vare att den slog i huvudet så pass hårt att den ramlade ner och blev liggandes som Pontus hann fram och lägga ett tygskynke över den och bära ut den.
Väl ute fladdrade den iväg in i häcken, och då var den så slutkörd att den inte ens orkade sitta på en pinne, utan hängde sig upp och ner och bara flämtade!
Historien slutar dock lyckligt, när fågeln vilat ett tag flög den iväg, bara några hjärnceller fattigare.

Jag kanske skulle sparat fågeln och ridit med
den på armen som Marius Schneider gör?
Nej, jag tror inte det va..

5 kommentarer:

  1. Haha, jag hade nog behållit den. Tror att det skulle se bra ut när jag rider på min häst ^^

    SvaraRadera
  2. Det vore osnyggt att ha en upp-och-ner-duvhök på armen då du rider...

    SvaraRadera
  3. De kanske, men kan man inte tejpa fast den så den sitter rätt då? :P

    SvaraRadera
  4. Hahaha, frågan är om det skulle vara så uppskattat av fågeln att vara fasttejpad...

    SvaraRadera