20 september 2012

Hovinspo!

Idag var tanken att jag skulle sitta och plugga då jag har hemskt mycket att göra i skolan innan jag ska ut  på praktik nästa vecka och fyra veckor framöver. (Jag ska vara på en kirurgisk avdelning på sjukhuset, HJÄLP!, jag som är livrädd för blod och nålar..) Jag fick mycket gjort men det är lätt hänt att glida över på annat när man ska plugga.
Som att börja läsa om och titta på hovar istället! 
SANCHP:s hemsida hittade jag många spännande länkar, bland annat dessa videoklipp om en fångrehabilitering:


En annan sida där jag blev sittandes länge var DENNA med all information man kan tänka sig om hovar, verkning och hovåkommor.
Vi har nu haft hästarna barfota i fyra år och det är fortfarande så himla spännande med hovar och allt som rör detta, och det kliade i fingrarna efter att gå ut och verka hela tiden!
Och i födelsedagspresent önskar jag och min klena rygg oss en HoofJack!
Perfekt redskap för att avlasta ryggen vid verkning

Sammys högra bakhov den 7 maj 2012

4 kommentarer:

  1. Jätteintressanta videos! Blir helt klart taggad inför min SANHCP grundkurs denna helgen och att få gå ut i stallet och verka! Det kliar verkligen i fingrarna!
    Vad har du för utbildning? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul med hovkurs!
      Om du menar vad jag har för hovutbildning så gick jag 2009 grundkurs och praktikkurs inom Strassermetoden. Det funkade ganska bra på våra hästar men ändå inte hundra, så 2011 gick vi över till vildhästmodellen med hjälp av systrarna Sankala på barfotahovar.se
      Teorin och kunskap hovens funktion hade jag med mig sedan tidigare, där är inga stora skillnader mellan modellerna men de har hjälpt mig att lägga om verkningen och det känns verkligen jättebra och logiskt! Så fort jag får råd (pluggar till undersköterska..) ska jag se till att gå kurser inom denna verkningsmodell också. Tills dess tar jag hjälp av våra hovvårdare med jämna mellanrum och söker reda på allt jag kan på internet!

      Radera
    2. Jaha vad roligt! :) Verkar ni hästarna själva eller tar ni in hjälp?

      Radera
    3. Jag verkar våra tre själv och så kommer våra hovvårdare och tittar till hovarna med några månaders mellanrum eller när jag känner att det behövs :)

      Radera