12 mars 2013

Underbar uteritt

Idag bestämde jag mig för att rida bort och se om det gick att ta sig förbi strutsarna på något vis för att kunna rida en ordentlig runda med Sammy. Vi bor nämligen grannar med en strutsfarm som inte går att rida förbi då hästarna blir så vettskrämda att det blir farligt, vilket tyvärr begränsar en del ridvägar. Dock hade jag sån tur idag att det var ordentlig skare kombinerat med skoterspår på en åker, vilket gjorde att jag kunde rida rakt över den stora åkern och komma ut på vägen igen på säkert avstånd från de livsfarliga, hästätande strutsarna. Trots minusgrader så har solen lyckats få bort snön på stora delar av vägarna vilket gjorde att vi äntligen kunde trava och galoppera på ordentligt. Grusvägen var hård med stenar på sina ställen, men det klarade Sammys barfotahovar utan minsta problem! Jag filmade när vi galopperade för att kunna lägga upp och visa hur bekymmersfritt det kan vara att rida på sådant underlag med en barfotahäst, men det blev mest blåst och en massa man som fladdrade. Jag får öva på den tekniska biten och återkomma när jag lyckats!

Hur som helst var det en underbar ridtur på nästan en timme med en pigg och glad ponny. Det är viktigt att komma ihåg att rida ut och leka ofta med sina hästar, det finns ingen häst som blir varken stark, hållbar eller glad av att ständigt träna på en bana eller i ett ridhus.

Varierad träning är den bästa träningen!

Galopp på en stubbåker hösten 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar