6 mars 2013

Vårkänslor!

Det var en pigg treåring jag hade i andra änden av linan på promenaden idag vill jag lova. Att äntligen ha fast mark under hovarna och sol på kroppen gjorde Exito överlycklig. Jag förstår honom, att våren börjar hälsa på var och varannan dag gör väl vem som helst lycklig? Dock kan det bli lite väl roligt om man är en busig lusitano med överskottsenergi och då är det lätt att glömma bort att människan bredvid inte tål samma sorts lek som hästkompisarna gör. Trots att jag vet att han bara är glad och vill leka tycker jag att det är viktigt att markera att han inte får leka på det viset med mig och gjorde därför halt och backade för att återfå hans fokus när det höll på att gå överstyr. Han verkade tycka att det var okej och accepterade att han fick vänta med leken tills han kom ut i hagen. Jag vill alltid att mina hästar ska tycka att det är roligt att vara med mig, men det är viktigt att skilja på ett glädjefyllt arbetspass häst och människa emellan och lek som kan bli farlig för människor. Mycket riktigt drog hästarna några rejäla repor i hagen när de var samlade igen, det är härligt att se!

Börjar ni och era hästar också få vårkänslor nu när solen och värmen lyser med sin närvaro igen?

Min busiga lillkille som tvååring!

2 kommentarer:

  1. Här är fortfarande isgata så det är svårt att rida (tur att vi har en stor ligghall som går att träna i) men det är härligt att solen lyser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad praktiskt med en så stor ligghall! Ja solen är verkligen efterlängtad. :)

      Radera