29 mars 2013

Fokus - en fråga om respekt

För några veckor sedan fick jag höra av en person som var relativt ny inom Akademisk Ridkonst att hon tyckte att hästarna såg så enormt fokuserade ut under ridpasset och det är något jag funderat lite på efter det. Det är nämligen något jag tar för givet, eftersom jag som ryttare lägger lika mycket fokus på min häst. För mig är det så enkelt att om jag ger min häst min fulla koncentration kommer jag att få detsamma tillbaka. Det är en fråga om respekt, något jag anser ska vara ömsesidigt. Om jag inte visar min häst respekt genom att lägga allt fokus på honom så bör jag inte vänta mig full fokus och respekt tillbaka. Något jag aldrig gör längre är att prata i telefon eller hålla på med denna på annat sätt när jag arbetar med hästarna. Jag skulle aldrig göra det när jag arbetar med människor eftersom jag tycker det är oförskämt och oprofessionellt, så varför förtjänar hästarna inte samma behandling?

Min häst är en likvärdig partner som inte bara ska ta emot kommandon, det är en relation byggd på ömsesidig respekt, varför jag inte kan förvänta mig fokus av en häst som jag inte ger detsamma! Att ge och ta talas det mycket om i mänskliga relationer, men för mig är det precis lika viktigt i relationen till mina hästar, de är lika viktiga familjemedlemmar för mig som de mänskliga.

Att mina hästar vill umgås med mig ser jag som en ära, det är inget jag tar för givet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar