25 januari 2011

Lite markarbete

Idag har jag haft en helt ledig dag för första gången på kanske hundra år känns det som, och är nyligen inkommen från hästarna i blåsten. Idag tog jag på Sammy huvudlaget med stångbett och kapson och jobbade lite från marken. Vi gjorde några öppnor och slutor åt varje håll och avslutade med ett par steg samling i båda varven. Ponnyn var pigg och glad och taggade till ordentligt när jag började små-piaffera bredvid honom, han var inte sen att hänga på mig! Efter det lilla jobbet satte jag mig på en av hölådorna i hagen och myste med Sammy undertiden mamma jobbade lite med Melissa och Diablo. Ska ut om en stund igen och verka hovarna på Sammy.

Jag längtar så enormt till våren och värmen nu! Att kunna rida och träna ordentligt, att anlägga en ridbana, att bygga klart stallet, att åka på Bentkurs med mamma hos Christoffer Dahlgren, listan kan göras lång!
Vad ser ni mest fram emot med våren?

Jag och Melissa hos Bent i Danmark i somras. Då var det så varmt att vi bara gömde oss i skuggan så fort tillfälle gavs. Att rida i linne känns dock ganska avlägset just nu..

3 kommentarer:

  1. Jag är lite nyfiken på hur man går till väga för att lära hästen piaff/trampa från marken (har väl egentligen inte så stor koll på hur man lär den från ryggen heller men tycker det är intressantare med markarbetet). Kan du förklara eller är det för krångligt att förklara i text? :)

    SvaraRadera
  2. Otroligt bra blogg! :)
    Skulle du inte kunna skriva lite mer om barfotagång? Hur man rehabiliterar en häst och hur mycket underlaget påverkar t.ex?

    SvaraRadera
  3. Hej! Har du sett den nya hästskvallerbloggen http://ssteget.blogg.se/ den är skit kul! säg att du vill att dom skriver om dig så gör dom det, länka också gärna :)

    SvaraRadera