31 januari 2011

Läsarfråga

Sara frågade:
Jag är lite nyfiken på hur man går till väga för att lära hästen piaff/trampa från marken (har väl egentligen inte så stor koll på hur man lär den från ryggen heller men tycker det är intressantare med markarbetet). Kan du förklara eller är det för krångligt att förklara i text? :)

Hej! Jag ska göra mitt bästa för att förklara! Att lära hästen att trampa/piaffera är inget självändamål, utan endast en del av hästens utbildning. I tävlingsdressyren är piaffen slutmålet, medan den i den Akademiska Ridkonsten endast är början på de högre skolorna. Man ska inte börja samla en häst som inte är redo, alltså en häst som inte bär lika mycket på sina båda bakben. Vägen till en liksidigt stark häst är i denna typ av ridning öppna och sluta. (Öppnan tränar det inre bakbenet och slutan det yttre).
Det är oerhört individuellt när en häst är mogen att börja tränas att samla sig mer. En häst som är korrekt byggd och har bakdelen naturligt under sig kommer säkerligen ha mycket lättare för piaff än hästen som är lite överbyggd bak och inte har lika lätt att sätta in sina bakben under sig.

Detta kan man läsa på Riddarskapets hemsida om piaffen:
When both hind legs are equally strong we ask the horse to carry on both hind legs resulting in the piaffe. The quality of a piaffe is to enable the rider to get both the hind legs under the point of weight and control the hind legs of the horse.
The piaffe is both the goal and the means of the high school. Whoever possesses the carrying capacity of the horse can control the pushing capacity.

Att be en häst som inte är redo för halva steg (förberedelser inför piaff) om detta kommer bara att leda till spänning. Viktigt att tänka på är också att samlingen inte ska ske för handen, utan genom att hästens faktiskt samlar sig och sätter sig på bakdelen.
Som svar på din fråga så tränar man upp hästens bakben successivt med öppna och sluta i olika övningar. Och det allra bästa är att leta upp en tränare inom Akademisk ridkonst som kan hjälpa dig på vägen och tala om när du och din häst är redo att börja med denna typ av övningar. Hoppas du blev lite klokare av detta! :)

Bent och Hugin i piaff. Vet att jag använt denna bild förut, men de är ju så fina!

5 kommentarer:

  1. Jag planerar att börja rida akademiskt till sommaren med mitt varmblod. Han är väligt stel bak, framförallt i höger bakben och kan inte trampa under sig ordentligt (det sitter i ryggen, haft equiterapeut till honom o ska ta upp behandlingen igen när han kommer hem). Jag tror att den akademiska ridningen kommer att hjälpa honom enormt mycket i lösgörningen av kroppen :) Hoppas få tag på någon snäll människa som vill hjälpa oss komma igång. Christofer Dahlgren brukar komma upp till Värmland då och då, så möjligheter finns att träna för en duktig ryttare längre framöver.

    Har du några tips till mig och andra som vill börja rida mot det akademiska hållet? Böcker, texter, personer som man kan inspireras av. Om du vill får du hemskt gärna gästblogga hos mig om just detta! Jag har inte så bra koll på det här, så det vore kul om du ville skriva ihop ett inlägg med lite grundfakta och grundtänk inom den akademiska ridkonsten :) Hör av dig om du är intresserad!

    SvaraRadera
  2. sv: Ja va kul! När du har fått tid att skriva ihop ett inlägg kan du väl höra av dig till mig så publicerar jag det! :)

    Jag har faktiskt ingen koll. Vet att det finns några akademiska ryttare här i trakten, inte många men i.o.m att christofer brukar komma upp så är de väl ett par stycken. Men det finns säkert fler än mig som inte provat men som vill börja. Jag kan kika på det :) Om du skriver ett gästinlägg så kan du ju nämna att du håller kurser, berätta lite om upplägget och så där. Då kanske det är nån som nappar, inte bara här ikring utan även på andra ställen :)

    SvaraRadera
  3. SV: Haha yess det är sammys ;D
    Jaha har nog inte sett det då, inte kollat så noga för det passade ändå inte cornelia, för litet i bogarna. Allt bra på er nya gård föressten ? :)

    SvaraRadera
  4. jag vill också kunna piaffera utan tyglar!!

    SvaraRadera