10 januari 2010

Stallet hela dagen

Idag åkte jag och Pontus (pojkvän och sambo) ut till stallet vid halv åtta och morgonfodrade alla hästarna. Så fort Sammy ätit upp sitt hö ute i hagen tog jag in honom och började göra iordning för ridning. När ponnyn var borstad och tränset satt på rätt plats traskade vi iväg mot ett litet fält som ligger i en skogskant, en bit från stallet. Sammy var pigg och snön var djup så han drog gärna iväg och lade sig lite på bettet, men då tog jag tillbaka honom och satte honom på bakdelen igen, och efter en liten stund var hans kropp mestadels där den skulle vara. Jag red inte mer än cirka 20 minuter då det stod mer ridning på schemat för Sammys del, nämligen barbackautanträns i korallen.
Jag har massor av bilder från idag, men här är ett urval, först från ridningen på fältet och sedan i korallen;

Efter ridning och allmänt stallpyssel hann vi åka hem till mamma och pappa en sväng för att sedan bege oss till hästarna igen. Denna gång var det hö som skulle lossas, verkning av Sammy, eftermiddagsfodring och ridning av Diablo och Melissa som skulle tas itu med.
Jag och mamma skrittade ut en sväng med D och M för första gången sedan vilan och de tyckte det var så otroligt skönt att få röra på sig igen! När vi kom tillbaka ställde jag Sammy på gången och satte igång att verka. Han åt sitt em-hö undertiden och stod såklart snällt där han skulle fastän han var lös :)

När allt var färdigt åkte vi hem till mamma och pappa och åt kvällsmat innan vi fick skjuts hem igen. Jag upptäckte förövrigt att Horse Vision har rea i sin butik fram till den 15:e januari, så skynda er och kolla där om ni behöver någon utrustning i Akademisk väg! Själv ska jag nog beställa ett par akademiska stigbyglar och mamma några schabrak.

Apropå utrustning hittade jag ett bett hemma som jag ska prova på Sammy imorgon, en akademisk S-stång. Den är skarpare en det jag har nu, en portugisisk unghäststång, men det tror jag är bra, för då kan jag förfina mina hjälper ytterligare ett snäpp! (samma funktion som sporrar) Risken finns dock att känsliga Sammy bara viker in näsan, men det återstår att se. Återkommer med utvärdering när jag ridit med det imorgon!
Portugisisk unghäststång till vänster och akademisk s-stång till höger
(bilder på bett lånade från horse visions hemsida)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar