11 december 2012

Att ha en plan - och följa den

Jag tycker att det är viktigt att i sin ridning ha en plan, både för varje ridpass och en mer långsiktig plan.
Om man vill utvecklas måste man först och främst ta reda på vad man vill med sin ridning; om man rider enbart för att gymnastisera sin häst och inte är intresserad av att göra de allra svåraste rörelserna och momenten, ja då ser planen ut på ett sätt. Rider man för att kunna göra dessa svåra saker och siktar på en högre nivå, då ser planen ut på ett annat sätt.
Sedan måste man vara realistisk och fråga sig själv hur mycket och hur fort det är rimligt att man utvecklas med hänsyn till det övriga livet. Alla har vi inte möjligheten eller ambitionen att jobba med hästar och då faller det sig naturligt att man inte kommer att utvecklas lika fort som en person som jobbar med hästar och rider flera hästar varje dag.

Hur viktigt är det att planera varje enskilt ridpass då? Jag tycker det underlättar mycket att ha en plan för passet så att jag inte fastnar i att göra samma saker som egentligen inte leder någonvart. Självklart måste planen gå att ändra om det skulle visa sig att hästen eller man själv inte var i form för en viss sak just den dagen, men att rida runt planlöst vinner ingen på.

Man behöver inte gå igenom alla rörelser varje ridpass, det är inte kul varken för ryttaren eller hästen och leder mest troligt till att båda parter blir uttråkade. Nej, variera ridpassen och tänk igenom innan ungefär vad ni ska träna på för att uppnå bästa resultat och som leder till en nöjd häst och ryttare, kom ihåg att ridning ska vara kul!
En plan behöver inte heller vara allt för avancerad eller detaljerad och inget är för litet att ägna tid åt.
Ena dagen behöver fokus ligga på den där vänsterskänkeln som rör sig lite för mycket, nästa åt att slappna av i axlarna, en tredje åt att släppa ned det där högra sittbenet så att hästen kan börja forma sig runt det. Sedan har man kanske upptäckt att hästens starka bakben plötsligt blivit det svaga och fokus ligger på att stärka det. Listan kan göras lång men ni förstår grundtanken hoppas jag.

Till planen bör man också lägga in vikten av en varierad träning bestående av både dressyr, hoppning, arbete vid hand, longering, uteritter samt vilodagar.

En del i utvecklingen är att ha en tränare man fungerar bra med, jag har turen som har min mamma som jag kan bolla mina funderingar med. En tränare är också viktig när det gäller att lägga upp en plan som fungerar för just mig och min häst.
Hur ser ni på det här med planering och att utvecklas med sin häst, vad tycker ni är ett bra upplägg?

2 kommentarer:

  1. Tycker det är jättebra som du säger att ha en långsiktig plan, men även ha små planeringar för varje enskild dag, eller kanske vecka. Allt ska tas ett steg i taget, men man kan ändå ha ett slutmål.
    Man får ut så mycket mer av varje pass om man lagt upp i huvudet vad man ska göra. Jag gör så om allt. Jag lägger upp hur nästa dag ska se ut när jag går och lägger mig. Jag planerar vad jag ska göra nästa dag i stallet beroende på hur det gick dagen före. Kanske är hästen lite utmattad och behöver en lugn ridtur, eller så behöver hästen ett hårt pass och är redo att ta in ny information.
    Variation är ju jättebra också. Håller med i det du säger till fullo :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar också planera min morgondag när jag gått och lagt mig, allt ifrån vad jag ska ha på mig för kläder till vad jag ska göra med Sammy till vad vi ska äta på kvällen. Det gäller att vara förberedd! ;)

      Radera