17 december 2012

Vintervila

Nu börjar det närma sig jul vilket innebär mycket att stå i på alla fronter, inte minst i skolan för min del. Har lite för många arbeten som ska in som jag kanske skjutit på lite för länge..
Jag funderar därför på att ge Sammy lite jullov nu för att hinna med allt och kunna skriva så bra arbeten som jag förväntar av mig själv. Dessutom är underlaget all kritik nu då vår kära Kung Bore bestämde sig för att låta snön halvt töa bort lagom tills det fryser på igen. Odugligt för oss utan ridhus med andra ord.

Hur brukar ni göra med längre vila till era hästar, blir det på sommaren eller vintern eller både och?
Själv föredrar jag vintervila då det är den tyngsta perioden att ha häst, med kyla och dåligt underlag. På sommaren finns ju alla möjligheter att rida, så då brukar det bara bli några dagar i sträck om jag är bortrest. Sammys patellaupphakning blir dessutom sämre så fort han har en längre sammanhängande vila, så någon vecka åt gången är tillräckligt för honom.

Går man på lösdrift får man dessutom motion dygnet runt utan ridning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar