20 februari 2013

Avslappning och fokus

Det är härligt när man får till ett riktigt bra arbetspass med sin häst trots usla förutsättningar. Idag var en sådan dag för mig och Sammy. Det är lätt att säga att man alltid ska vara fokuserad och avslappnad i arbetet med hästarna, men desto svårare att utföra vissa dagar. Jag är ibland för envis för mitt eget bästa och tänker att "det ska gå!" Dock har jag börjat lära mig att ju mer jag försöker tvinga mig att vara avslappnad de dagar jag har mycket annat att tänka på, desto mer spänd och lättirriterad blir jag. Dessa dagar blir tack och lov färre och färre och idag var vi så långt bort från den känslan man kan komma!

Trots snö, blåst, kyla och en lutande gårdsplan gjorde jag och Sammy riktigt bra ifrån oss. Fokus för dagen låg på grunder och hjälpgivning vilket kändes passande då underlaget är lite opålitligt. Redan i arbetet från marken innan jag satt upp kände jag att vi var på rätt våglängd och där la jag fokus på att tänka mer framåt i rörelserna. Sammy var helt med på noterna och tog mina hjälper som jag önskade. Han placerade sin innerhöft bättre i öppnan i båda varven och när han tappade den gav jag en snabb slutahjälp för att hämta tillbaka den. Att växla mellan hjälperna och rörelserna på det sättet fungerar bra för Sammy då han får tänka efter och jobba sin kropp smidigare. Efter några halva steg i trav i båda varven var det dags att kliva upp. Här låg alltså fokus på min avslappning och Sammys reaktion på mina hjälper. Eftersom Sammy är så känslig så tar jag ibland inte igenom hjälperna så mycket som jag skulle behöva och då blir det istället lite halvdant. Detta har vi jobbat mycket med en tid och jag tycker att han förstår och accepterar hjälperna mycket bättre. Vi jobbade med öppnor på rakt spår och piruetter i skritt. I öppnorna red jag på mer framåt för att få ett ordentligt insving med inner bak för att sedan samla skritten, rida några steg i sluta och göra en centrerad vändning.
Eftersom jag inte vågade rida för mycket framåt gjorde jag istället galoppanslag och -fattningar och efter det lite halva steg i trav. I de halva stegen höll jag mig på en volt och red aningen i sluta för att behålla inner höft fram och därigenom få en bättre ställning i nacken.

Ett mycket bra arbetspass för mig och herr Ponny med andra ord, han är guld värd!

Trots att det går att få till bra ridpass denna årstid så längtar jag
vansinnigt mycket tills våran ridbana är användbar igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar