23 februari 2013

Förmiddag i ridhuset

Denna lördag bjöd på en härlig förmiddag i Ålberga Gårds vackra ridhus. Först red mamma Diablo och jag kom med tips och råd under ridpassets gång och de var nöjda båda två efteråt. Sedan körde jag hem Diablo, då mamma fortsatte ha lektioner, och hämtade Sammy istället eftersom jag hade den sista lektionstiden.

Jag arbetade honom först vid handen och la även idag fokus på att han skulle bibehålla rörelsen framåt ordentligt i alla rörelser. Jag gjorde även mycket övergångar mellan höger och vänster sluta, för att få honom uppmärksam på mina hjälper. Till höger har han just nu lite svårare att hitta en korrekt ställning på egen hand, något som märks även i ridningen. Dock är han så känslig och lyhörd att det ändå är relativt lätt att få igenom denna både från marken och från ryggen. När jag satt upp fokuserade jag först på min egen andning, något som hjälper mig att hitta min tyngdpunkt och harmoni. Sammy är oerhört känslig för detta och stundtals känns det som att vi smälter ihop och blir ett när vi hittar rätt känsla. Detta var en sån dag och trots att snön rasade från ridhustaket blinkade han inte ens, utan var helt och hållet fokuserad på vårt arbete. Med mammas hjälp la vi vikten på att arbeta med ställningen idag. När jag får igenom en korrekt ställning i nacken svarar Sammy med att bli mycket lättare i sin framdel, vilket gör det tydligt när det blir rätt. Detta arbetade vi alltså med i både skritt och trav och något vi upptäckte var att slutan hjälpte honom att hitta rätt ställning i det ögonblick vi gick ur den. Det är något vi ska jobba vidare med och jag vill hitta samma känsla även i själva slutan. Även de halva stegen förbättras väsentligt när rätt ställning kommer på plats, något som inte är så konstigt eftersom en förutsättning till samling är en lätt framdel.


Även Exito, som de senaste dagarna varit aningen ofokuserad, var riktigt rolig att jobba med idag. Han lade mycket mer uppmärksamhet på mig igen och var med på noterna i de uppgifter han fick, vilket var att flytta bakdel och bog, backa både då jag stod framför och bredvid, följa mig i skritt och trav och yoga.


Dagar som dessa gör mig så otroligt inspirerad och motiverad att utvecklas och hjälper mig att tro på mig själv i arbetet med hästarna, så tack för idag Sammy, Exito och mamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar