11 februari 2013

Hjärngympa

Eftersom Exito inte hunnit fylla tre år ännu så vill jag inte börja arbeta honom från marken ännu, något jag tänker vänta med ytterligare en tid efter att han fyllt tre. Han är ju ganska ovanlig på så vis i och med att han är född redan i februari, betydligt tidigare än de flesta hästar med andra ord. Jag tycker att det är viktigt att man ser unghästens ålder för vad den faktiskt är och inte tror att de blir ett år äldre bara för att det råkar bli första januari. Jag skyndar hellre långsamt och utbildar min häst lite senare, än riskerar att han inte håller upp till trettio års ålder bara för att jag inte orkade vänta med att rida in honom.

Hur som helst så bestämde jag mig igår för att det var dags för Exito att få lite hjärngympa då jag tycker han verkar ha acklimatiserat sig bra nu och är redo att ta in lite mer information. Jag har bestämt mig för att börja lite smått med trickträning innan vi börjar med markarbetet för att ha kul ihop och bygga upp en bra relation, samtidigt som han får psykisk stimulans. Först har jag tänkt att vi ska lära oss "yoga", alltså att han ska ta en godis under bakbenet. Sammy kan detta sedan många år och jag kommer inte riktigt ihåg hur jag lärde honom det, men med Exito har jag börjat med att ge honom en godis nere vid bakbenet och fokusera på att han ska stå stilla och inte följa efter godisen med hela kroppen. Han är en mycket intelligent häst som förstår fort, så idag kunde jag hålla godisen så pass långt bak att han var tvungen att lyfta lite på bakbenet för att nå den. Nästa steg blir att koppla ihop denna rörelse med att lyfta bakbenet, något som jag gissar inte tar allt för lång tid!
Utöver yogan så får han varje dag flytta bakdelen, flytta framdelen och backa för fingervickningar, något han gör med bravur!



Jag planerar även att lära Exito att buga, något jag inte velat lära Sammy då jag anser att det är en undergiven rörelse som vissa hästar inte mår bra av att lära sig. Sammy är så enormt snäll, tillgiven och tillmötesgående mot mig, ibland för snäll, vilket kan leda till att jag ber honom om för mycket. Det jag då riskerar är hans förtroende och hans stolthet. Därför har jag valt att lära honom mer dominanta rörelser, såsom spansk skritt, för att öka hans självkänsla snarare än att minska den.
Exito däremot, känns inte alls som en häst som skulle ta illa upp av att buga sig för en människa så därför tror jag inte det är några problem att lära honom det.

Nu när vi fått mer snö igen ovanpå isen så har jag kunnat arbeta med Sammy från marken igen. Ridbanan är inte mycket att ha för tillfället så vår arbetsplats är gårdsplanen och vägen runt stora ladan. Jag tar på honom broddade boots så går han galant även på detta underlag! Han gör riktigt bra ifrån sig just nu, och sluta från marken i trav som han tidigare blivit lite stressad av, går nu hur bra som helst! Ur detta får vi till en mer kontrollerad samling där jag lätt kan behålla hans innerhöft fram.


Det gäller att vara påhittig i sin träning denna årstid. Hur går det för er, vad hittar ni på med era hästar just nu?

1 kommentar:

  1. När jag inte hjärngympar mig själv med min uppsats ;) så har jag börjat sätta igång Adele efter lång vila (pga tidsbrist, halka och annat som hör vintern till). Hon brukar må bra av att få igång kroppen, så jag har börjat jobba lösgörande i alla gångarter. Nu är det ganska mycket snö så det blir korta och intensiva pass i djupsnön. Jag förvånas över hur rar och ärlig hon är, trots att vi inte ridit på evigheter är det inga problem att rida alla gångarter. Hon blir lätt lite överambitiös och spänner sig då men annars är det bara orken och att hon är lite stel efter vilan som vi behöver jobba på. Eftersom hon lätt blir spänd och stel i muskler av slagg som ansamlas när hon inte rör på sig tillräckligt är det just rörelse och avslappning som är största fokus.

    Med Baron blir det att börja en del från marken, det kan vara säkrast då han är aningen mer yvig än Adele efter vilan. Dock väldigt uppmärksam och lyssnar fint men man vet inte vilka hormoner som spritter till i skallen på honom i mellan åt och då är man gladast om man inte sitter på tror jag :D

    Längtar efter att vara mer igång, efter kladdiga grusvägar och vårsol. Men jag tycker också att det är perfekt att utnyttja snön till att förbättra konditionen på hästarna såhär efter vintervilan, det är jobbigt att bara lufsa runt i snön :D

    Kram! Karin

    SvaraRadera