10 februari 2013

Det där med symtombehandling

Jag höll på att sätta i halsen när jag såg denna produkt; "Body Bandage". Produktbeskrivningen lyder "Nu finns hjälpen för alla känsliga hästar. Aldrig mera skav efter sadelgjorden eller sporrar." 
Bild härifrån
 Är det verkligen rimligt att använda utrustning på ett sådant sätt att det skadar hästen om den inte har ett bandage runt magen?! Om ens häst får skav av sporrarna så bör man fundera över hur man använder sina sporrar och/eller om det verkligen är lämpligt att klippa bort pälsen om det leder till att hästen blir så pass känslig. Personligen skulle jag skämmas ihjäl om min häst hade skav efter sporrarna.
Varför är det så svårt att tänka till en extra gång och fundera över grundorsaken till problemet istället för att bara försöka dölja symtomen?

4 kommentarer:

  1. Du har så rätt så Maja. Man blir nästan mörkrädd när man ser alla dessa olika former av symptombehandlingar som finns. Återigen bevisar detta bara hur marknaden väljer att tjäna pengar framför djurs välbefinnande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen skrämmande och jag blir så ledsen för djurens skull..

      Radera