14 januari 2013

Lägesrapport

Nu har Exito bott hos oss i åtta dagar och Diablo har äntligen blivit snällare. Han får vara med mer och jag tror inte att det dröjer allt för länge innan han är en del av flocken på riktigt.
De senaste dagarna har jag börjat ta in mina hästar (jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid det uttrycket, det är så ovant, men härligt såklart!) och pyssla om Exito inne. Tidigare har jag gjort det nödvändigaste i hagen, allt för att inte röra till det i flocken när det varit lite oroligt. Att ta ut en häst ur hagen bara för att spraya strålarna har känts onödigt och dumt.
Vi har till största delen ägnat oss åt tråkträning, då det inte verkar vara en av Exitos favoritsysslor att bara stå stilla.. Jag är mycket konsekvent och använder mig av samma kommandon och upprepar tills han förstår, varpå jag överöser honom med beröm och en och annan morotsbit. Jag har blivit tvungen att tänka efter vilka kommandon jag använder mig av i hanteringen av Sammy, för att det ska falla sig naturligt för mig, och de kommandon vi tränar just nu är "stilla" och "hoven". Jag tar lite i taget och skyndar långsamt för att få hållbara och trevliga resultat.


Jag har äntligen kunnat börja jobba med Sammy igen då vi fått mer snö som packat sig över isen. Jag jobbar honom från marken och hjälp vad mycket överskottsenergi han har! Tyvärr blir Sammy lätt lite blockerad och tänker bara framåt när han blir sådan medan jag skulle önska att han kunde omvandla energin till samling i stället för full fart framåt, men om jag känner honom rätt dröjer det ett par dagar till innan han gjort sig av med den värsta överskottsenergin.

Idag drog skolan igång för mig igen och jag går in på den tredje och sista terminen av min utbildning till undersköterska. Att sätta igång med skolarbetet igen efter julledigheten är ganska motigt, men denna termin ska jag banne mig göra alla uppgifter i tid, för näst näst sista veckan av terminen sätter vi oss på flyget mot Kreta där vi stannar en vecka! Då vill jag inte ha skolarbeten kvar att göra, så det får bli min motivation att blir klar i god tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar