16 januari 2013

Varför täcken?

Jag fick nyligen en fråga här på bloggen om varför hästarna hade täcken på sig i videoklippet jag la upp på Sammy och Exito. Jag har ju tidigare skrivit om hästens värmesystem och ett täckes effekter på detta. Denna information anser jag fortfarande stämma, men som med allt annat är det lätt att bli rabiat till en början. Vi använder fortfarande väldigt lite täcken, men vid väder som innefattar både blåst, kyla och nederbörd (framför allt regn eller blöt snö) så har vi märkt att våra hästar mår bättre av ett täcke på ryggen. Nog för att de klarar av att gå utan täcke, men med Sammy har jag märkt att han spänner sig av detta väder, något som märks tydligt även i ridningen då jag upplever honom irriterad i ryggen och allmänt låst.
Det är som alltid viktigt att se till sin hästs individuella behov och de allra flesta hästar som får behålla sin päls klarar alla väder alldeles utmärkt utan täcke, medan vissa hästar mår bättre av ett täcke som skydd när vädret är som allra värst.
Igår när det snöade så mycket var våra hästar utan täcke och när vi tog in dem efter tio timmars snöande var alla hästarna snustorra och varma under det yttersta lagret päls. Pälsen, om den får vara orörd, är nämligen helt fantastisk när det gäller att inte släppa igenom väta.

Här är en tydlig bild på Melissa där man ser hur pälsen reagerar vid nederbörd.
Vätan rinner av genom de mängder av flikar som bildas i pälsen.

Alltså, se till just din hästs behov, men kom ihåg - hästar är inte människor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar