15 november 2010

Fakta och myt om lösdrift

I Hästfocus nr 10 oktober 2010 finns en artikel om lösdrift och Active stable. I slutet finns en kolumn med fakta och myt om lösdrift som jag tyckte tog upp några bra punkter;

"Hästsportens högskolor och sportens förebilder, professionella tränare och tävlingsryttare, håller ofta sina hästar i traditionella boxstall. Som skäl för att hålla sina hästar i box hör man bland annat:

1. Tävlingshästar är känsliga och kan fara illa av uteklimatet.
Eftersom tävlingshästar får mer foder än andra hästkategorier blir de snarare mer köldtåliga. Hästens klimattålighet är betydligt större än de flesta tror. Att det inte finns eller funnits vildhästar i norra Sverige beror snarare på att det är för kallt för gräset än för hästen.

2. Skaderisk
När hästar som står mycket inne och som inte är vana att gå i grupp tillfälligt släpps ut finns betydande skaderisker. Hästar som är vana att gå ute i grupp har däremot inte ökad risk för skador. Att hålla hästar i individuell lösdrift är ett alternativ för "flockovana" hästar, som tar bort risken för skador orsakade av andra hästar.
(Min syn på saken: Alla hästar kan lära sig gå i flock, men vill man absolut inte ha det är det såklart bättre att ha hästen själv i lösdrift, än själv i box och liten hage några timmar om dagen)

3. Hästarna springer av sig för mycket energi
Erfarenheter från trav- och galopphästar som hålls i lösdrift visar tydligt att så inte är fallet.

4. Tävlingshästar behöver stå inne och vila eftersom de tränar så hårt
Hästar som tränas hårt behöver röra sig även resten av dygnet för att bli starka och hållbara. Kroppens läkande system fungerar dåligt vid stillastående (till exempel kräver blodcirkulation i ben och leder rörelse)."

Har ni era hästar i stall eller på lösdrift? Vad har ni för argument för det ni valt?

Nöjda lösdriftshästar; Sammy, Melissa och Diablo (aka gråstenen)

9 kommentarer:

  1. För mig är det en självklarhet att ha min ponny på lösdrift! Jag har det för jag VET att det är bäst för hästen. Om man vet hur hästen fungerar både fysiskt och psykiskt så existerar inget annat än lösdrift, de som har hästar på box vet helt enkelt för lite om hur hästar fungerar. Eller är för bekväma för att låta sin häst gå ute dygnet runt.

    Härlig bild! :)

    Mvh Malin

    SvaraRadera
  2. Hej!
    För tillfället har jag ingen häst, men jag är verkligen FÖR lösdrift! Jag tror inte det finns bättre för hästarna. Dom är gjorda för att vara ute JÄMT!

    Många säger att deras hästar fryser i snö, regn blåst mm. Men har hästarna fri tillgång till hö el liknande och någonstans där de kan komma undan ovädret - ligghall/vindskydd med torrt och rent underlag tror jag inte det är någon risk att hästarna fryser.

    Jag kan inte för mitt liv förstå hur man vill stänga in sin häst i ett sånt litet utrymme som en box?! Innanför fyra väggar... Alldeles ensam, visst kompisarna står väl oftast vägg-i-vägg, men hur mkt flockbeteenden kan man utöva bakom galler? Stänga ifrån flockdjur från varandra så där tror jag inte alls är bra.
    Många hästar som står på stall står inne så länge också - uppemot 12h dygnet, vissa kanske mera! Det innebär alltså att dom hästarna spenderar mer än halva sitt liv mellan fyra väggar, på ett betonggolv! Det är inte okej...

    Jag tror absolut att hästarna håller sig friskare på alla vis om dom får vara ute där de kan röra sig fritt och hur mycket dom vill och andas frisk luft! =)

    SvaraRadera
  3. Malin:
    Jag kunde verkligen inte sagt det bättre själv!

    Tack! :)

    /Maja

    SvaraRadera
  4. Thokkadis:
    Det är så sant som du skriver.
    Vi får hålla tummarna och göra vårt bästa för att allt fler ska få upp ögonen för en mer naturlig hästhållning. Man får tänka att har man bara inspirerat en hästägare så har man gjort livet så mycket bättre för iallafall en häst! :)
    /Maja

    SvaraRadera
  5. Mestadels lösdrift. Tar in dem emellanåt och då njuter de faktiskt av sin box (eftersom det bara blir en eller två gånger i månaden).

    Mina främsta anledningar till lösdrift:

    - Jag ville att min fölunge (numera 4 år) skulle bli stark och frisk och leva läääänge.

    - Minskad skaderisk eftersom hästarna aldrig rusar runt, ouppvärmda, och sprallar av pigghet så som de gör när de har stått inne. De är alltid lagom rastade och lugna som filbunkar när de går ute.

    - De får alltid så mycket hö de orkar äta. Detta fungerar bäst i kombination med lösdrift. Minstingen har blivit förstoppad ett par gånger när hon har stått inne för länge, t.ex. vid extremt dåligt väder. Jag har däremot aldrig varit med om att hon har blivit förstoppad på lösdrift.

    /Karin

    SvaraRadera
  6. För mig uppstår här ett bekymmer där vilja och möjligheter inte går samman. I dagsläget har jag inte möjlighet att ha min hästar på lösdrift. Skulle gärna vilja och ja ni få kalla mig egoistisk eller bekväm eller snål eller vad det en må vara men anledningen för mig är att vi helt enkelt inte har egen mark vilket gör att vi lånar de hagar vi har och dessutom inte råd att just nu skapa de möjligheter som behövs för lösdrift. Lösdrift är såklart inte dyrare än att bygga stall men har man redan ett stall så blir det ytterligare kostnad att bygga lösdrift. Tyvärr har jag också för första gången tvingats att täcka en häst denna säsong vilket gör att innevistelsen blir en möjlighet att få vara utan täcke. Allt är inte alltid svart eller vitt och ibland får man vila i att man gör så gott man kan i dagsläget. Håller fullständigt med om att det bästa för mina hästar vore att gå ute dygnet runt året om men i dagsläget blir det tyvärr till att ha dem inne på nätterna mellan november och mars/april någonstans.

    /Karin K

    SvaraRadera
  7. Jag har ganska blandad åsikt om det där med lösdrift. Många anser att när man har hästen på lösdrift är det för att "behöva ta hand om den så lite som möjligt". Dvs. mindre/ingen mockning och fri tillgång på hö, bl.a. Så är i alla fall bilden bland många islandsryttare. (många, inte alla!) Jag är dock av den åsikten att ridhästar bör hållas på box, men det är mer för att ha koll på hull, alltså kontrollera varje hästs dagliga intag, än för ovanstående anledningar. Däremot ska hästen självklart gå ute mer än inne. Sen beror det ju också helt på hur många hästar man har och vad de används till. Jag är för både box och lösdrift, men jag har höga krav på båda alternativen!

    SvaraRadera
  8. Om man tänker på ridhästar så tänker jag att desto större anledning till lösdrift. Jag tänker på leder och muskler som måste var i stillhet ett stort antal timmar per nat. Jag tycker att åtta timmar är ett STORT antal timmar för en häst att tvingas stå stilla. Höga krav tycker jag också är en självklarhet även på lösdrift. Torr ren halm att kunna ligga på om hästen vill är en självklarhet. Jag vet att många tycker att det är "bekvämt" med lösdrift, men jag tycker nog att det var jobbigare då vi mockade två gånger per dag och hade många foderhäckar att gå runt och fylla med hö. Men det var helt klart värt varje extra arbetsinsats då jag upplevde min hästs ökade välmående!

    SvaraRadera
  9. Mitt varmblod går på lösdrift hos fodervärdarna just nu. Problemet där är att de är väldigt strikta vad gäller matransoner, vilket går emot vad jag anser bäst för min häst (och alla hästar över huvudtaget). Mellan fodringarna klarar han inte av att hålla värmen (sist jag hälsade på frös han vid -5 och vindstilla). jag tycker inte att täcke ska behövas, för så länge mat finns så håller hästarna värmen!

    När jag i framtiden ska bygga/leta hästgård kommer jag vilja ha en lösdrift. Här hemma äger vi inte marken och vågar inte bygga allt för mycket. Har gjort om ett gammalt fårstall på granngården till häststall med två 3x4m boxar, helt öppna ovantill så att hästarna kan stå och klia varandra över skiljeväggarna. Hagarna är stora och varierade, den varma perioden av halvåret låter jag hästarna gå ute året runt, under vintern har jag dem ute så länge som möjligt och ger fri tillgång till hö. Är upplärd med att hästar kan gå ute året runt utan täcke då jag red på en ponnyridskola med det upplägget när jag var liten. Det är jag tacksam för, för det har gett mig en naturligare syn på hästhållning!

    SvaraRadera