18 november 2010

Inspiration

Nu när det är kallt och grått ute är det inte alltid så lätt att hitta inspirationen i ridning och jobb med hästarna som under de varma månaderna. Därför tänkte jag dela med mig av vad som fungerar för mig, så får ni gärna fylla på med egna tips, så kanske vi kan inspirera varandra!

  • Läs om hästar och ridning, läs massor! Läs de gamla mästarnas skrifter, läs Bents böcker, läs intressanta bloggar och hemsidor, ja all inspirerande läsning du kan komma över!

  • Lyssna på glad, klassisk musik. Det gör underverk för mig. Jag brukar tänka mig hur jag rider uppvisningar i vackra klänningar till denna musik, och se framför mig hur jag vill att det ska se ut när jag rider.

  • Klä inte ner dig bara för att det är kallt! Självklart behöver man inte köpa några dyra kläder bara för att rida i, men den som ridit i klänning eller andra fina kläder, eller gått på bal i en fin balklänning, vet vilken skillnad det blir på ens hållning! Man sträcker på sig och känner sig stolt, och jag lovar att din häst också kommer känna sig stolt om du gör det! Alltså; försök ha varma kläder som du känner dig fin i! Kanske kan man använda en ridkjol i ull istället för thermobyxor? (Tolka nu inte detta som att enda vägen till en bra självkänsla och bra ridning är fina kläder, för så menar jag såklart inte)

  • Om det är för fruset på marken för att du tycker det ska gå att rida ordentligt; jobba från marken, eller bara lek med din häst för att stärka er relation. Du kommer märka att det lilla markarbetet på 10 minuter om dagen gjort väldigt mycket när du väl sitter upp på hästen igen.
Det var de tips jag kom på för tillfället, så fyll nu på med era egna tips som ni tycker fungerar!

Jag och Sammy på Hertig Karls Marknad -08.
Jag har på mig min egensydda klänning. Jag är otroligt sugen på att sy en till, mer utsmyckad variant. Vi ska faktiskt göra i ordning en syateljé till mig här hemma, så då blir det nog av!

3 kommentarer:

  1. Jag läser just nu Perry woods bok "Rid i harmoni med hästen". Den blir jag mycket inspirerad av. Särskilt avsnitten om positivt tänkande och att rida med tanken.

    SvaraRadera
  2. Det som får mig att sträcka på ryggen är att min häst är fin, han ser inte ut som alla andras och den enda dressyr tävlingen som vi var på undrade många personer vad det var för ponny jag red på. men det är så oviktigt eftersom han är det absolut finaste jag har :)

    SvaraRadera
  3. Jag som inte är mycket för böcker kollar gärna på film!
    Senaste var dokumentären Cloud, Wild stallion of the Rockies. Mycket intressant film om mustangernas liv. Annars är SavvyClub och ParelliTube mina allra största inspirations och informations källor.

    Jätte bra blogg, mycket intressant läsning!
    Hälsningar Joanna

    SvaraRadera